Piatok Apr 28

AS & GE '09 review #1

AnimeSHOW 2009 a GAME EXPO 2009

13-14. marca 2009 sa v priestoroch DK Dúbravka uskutočnil II. ročník medzinárodného japonského festivalu AnimeSHOW 2009 a I. ročník hernej výstavy GAME EXPO 2009. Počas dvoch dní navštívilo oba festivaly 3682 návštevníkov, čo niekoľkonásobne prevýšilo minuloročnú návštevnosť vtedy iba jednodňového festivalu AnimeSHOW 2008. Úspech tohtoročného podujatia sa pripisuje na konto nielen rozhodnutiu zvýšiť počet dní, ale aj horúcej novinke medzi festivalmi vôbec – hernej výstave GAME EXPO, ktorá mala svoju premiéru v rovnakom časovom období ako dlho očakávaný japonský festival AnimeSHOW.

Yaonee: Ako by si zhodnotil prvý ročník medzinárodnej hernej výstavy GAME EXPO, ktorá je takpovediac horúcou novinkou medzi jednotlivými festivalmi?

Radament: Aj samotné čísla hovoria o markantnom úspechu a myslím si, že tomu tak bolo i v ostatných ohľadoch. Pochopiteľne sa vyskytlo niekoľko drobnejších chýb zavinených technickými aspektmi, čo nie je v rámci možností nič neobvyklé a s obdobnými záležitosťami jednoducho treba počítať. GAME EXPO 2009 ale prinieslo niečo, čo doteraz na Slovensku veľmi chýbalo, a to práve herný con/výstavu/festival, na ktorom si prídu na svoje všetci nadšenci tohto druhu zábavy.

Yaonee: Splnili sa očakávania?

Radament: Jednoznačne, no stále máme čo dolaďovať a určite existuje veľké množstvo rezerv, ktoré plánujeme v budúcich ročníkoch využiť.

Yaonee: Aké klady či zápory prvý ročník hernej výstavy GAME EXPO so sebou priniesol?

Radament: Ako som už spomenul, vyskytli sa isté technické problémy, ktoré sa napokon vyriešili, ale je ťažké predpokladať, že sa pokazia i náhradné kusy elektroniky. Klady by mali zhodnotiť návštevníci, no určite sa jedná o vyplnenie spomínanej absenčnej medzery, ktorá sa v posledných rokoch stále zväčšovala. Veľkým plusom je práve možnosť hráčov stretnúť sa a diskutovať s odborníkmi z fachu, zahraničnými i domácimi vývojármi a napokon sa zabaviť a zasúťažiť si s priateľmi.

Yaonee: GAME EXPO ponúkal okrem zaujímavej hernej výstavy i rôzne odborné prednášky, prezentácie vývojárskych štúdií či turnaje v najnovších počítačových hier. Ktorá sekcia bola najviac navštevovaná?

Radament: Skôr by som otázku koncipoval ako – v ktorej miestnosti sa dalo viac hýbať (smiech). GAME EXPO sa dočkalo účasti nad naše očakávania, čo nás pochopiteľne teší a jednotlivé sekcie vyslovene praskali vo švíkoch. Ako si už spomenula, pre návštevníkov boli pripravené prezentácie stolových a kartových hier, turnaje na konzolových platformách (Soul Calibur IV, Tekken 6, MotorStorm 2, Street Fighter IV a ďalšie) a PC.

Yaonee: Hlavným lákadlom tohto podujatia boli už spomínané tuzemské a zahraničné vývojárske štúdiá - svoju účasť pre Slovensko potvrdili Crytek (Crysis), Guerilla Games (Killzone 2) a CD Projket RED (Zaklínač). Plánujete podobne atraktívnych hostí pozvať i v budúcnu?

Radament: Určite áno, detaily ešte prezrádzať nebudem, ale stačí sa pozrieť na dátumy vydania herných titulov začiatkom budúceho roka a ostáva už len tipovať. Návštevníci sa ale už teraz môžu tešiť na oveľa väčšie množstvo vývojárskych stánkov, keďže už v týchto dňoch začínajú ďalšie jednania. Zo zahraničných hostí dorazila Guerilla, ktorá stojí za momentálnym hitom Killzone 2, pričom si prítomnosť vývojárov tohto kalibru dovolím označiť za obrovskú perličku pre nielen slovenské, ale i celé stredoeurópske herné publikum. Bohužiaľ Crytek sa nemohol zúčastniť s odvolaním na hospodársku krízu, čo nás mrzí, no ako istá náhrada určite poslúžila jedinečná debata medzi Andrzejom Sapkowskim a Sebastianom Stepienom, ktorý stojí za dialógmi v titule Zaklínač.
Okrem toho by som ale rád poukázal na účasť slovenského Cauldronu a rakúskeho Sproingu, ktorých stánky sa taktiež tešili veľkému záujmu.

Yaonee: Súčasťou herného festivalu GAME EXPO bola i výstava starých konzol, hier a artworkov. Kto prišiel s týmto nápadom a aké ohlasy si zo strany herných nadšencov projekt vyslúžil?

Radament: Nápad bol takpovediac spoločný, respektíve sme túto myšlienku rozvíjali spoločne s Robom Žittňanom. Myslím, že zozbierať artworky od mladých autorov a štúdií, spoločne s titulmi a konzolami z jednotlivých generácií je svojim spôsobom unikátny mini-projekt, ktorý som na Slovensku v nijakej inej podobe, či obdobe nevidel. Už len návštevnosť galérie hovorí sama za seba a určite plánujeme v podobnom duchu pokračovať i do budúcna.

Yaonee: Na čo si sa ty, ako hlavný vice-koordinátor, tešil z celého herného festivalu najviac?

Radament: Úprimne? Na sprchu a spánok (smiech). Na festivale pracujeme v priebehu celého roka, pričom posledný mesiac je kombináciou hektiky a insomnie. Tak či onak, stojí to za to.

Yaonee: Neprehliadnuteľnou zaujímavosťou celého herného festivalu boli i unikátne súťaže – Game Developer, Game Music a Game Script. Vzhľadom na to, že išlo o nové atraktívne súťaže, splnila ich propagácia svoj účel?

Radament: Myslím, že áno, ale do ďalšieho ročníka začneme s propagačnou kampaňou týchto súťaží o niečo skôr, keďže chceme vyjsť v ústrety prihláseným účastníkom. Naším cieľom je podporovať mladých a nádejných ľudí, ktorí sa zaoberajú týmito oblasťami a vzhľadom na záujem štúdií o súťažné práce, existuje aj možnosť uplatnenia v profesionálnej sfére tohto biznisu.

Yaonee: Bolo ťažké vybrať víťaza?

Radament: Každá práca je svojim spôsobom unikátna a nikdy nie je ľahké ukázať na jedno dielo so slovami - „toto je najlepšie“ – všetky prihlásené práce mali vysoko individuálny charakter, čo je vynikajúce. Samotné hodnotenie prebiehalo tak, že každý z porotcov udelil body, ktoré sa následne sčítali, aby sa zaistili najväčšia možná objektivita.

Yaonee: Mal si medzi súťažiacimi i svojho „tajného“ favorita?

Radament: Ťažko povedať. Je favorit človek, ktorého poznáš, alebo máš k nemu špecifický vzťah, či sa jedná o niekoho, koho práca už od začiatku vyčnievala z radu?

Yaonee: Práca, ktorá bola svojim spôsobom inovatívna, originálna a okamžite zaujala. Jednoducho si si pri nej v duchu povedal: tak toto sa mi naozaj páči!

Radament: Originalita nechýbala ani jednej z prihlásených prác, no povedal by som, že jasný favorit bol jedine v prípade Game Script a naopak najťažšie bolo rozhodovanie v kategórií Game Music.

Yaonee: Festivaly GAME EXPO a AnimeSHOW navštívilo počas dvoch dní neuveriteľných 3682 návštevníkov. Ako sa herná výstava popasovala so stiesnenými priestormi a obrovskou masou fanúšikov?

Radament: Ledva (smiech). Róbert už v sumárnom článku naznačil, že do budúcna vyzerá ako jediná prijateľná voľba Istropolis, čo je i najlogickejšie rozhodnutie. Všetko bude ale včas uverejnené na webe.

Yaonee: Aké zaujímavosti teda ponúkne nedočkavcom druhý ročník GAME EXPO?

Radament: Už som naznačil perličku v podobe špeciálneho zahraničného hosťa, no samozrejme pripravujeme množstvo noviniek, zaujímavé stánky, väčší počet vývojárskych štúdií a turnajové, prednáškové a workshopové rozšírenia.

Suma sumáru: prvá herná výstava GAME EXPO 2009 zožala svoj vytúžený úspech. Pozitívne ohlasy i reakcie nielen zo strany návštevníkov, ale aj samotných herných fanúšikov neustále pribúdajú, weby pohlcujú nadšené ovácie v podobe niekoľkostranových reportáží a nápad vytvoriť na Slovensku unikátny herný festival, bude mať zaručene svoje pokračovanie.

Koniec prvej časti