Utorok Apr 25

Comics Salón a IC 2008 #3

Pozor: Otvorí sa v novom okne. TlačiťE-mail

Organizátorské blues!!!

 Yaonee: Ako by si opísal obyčajný deň organizátora Comics Salónu a IstroCONu?

Winnowing: Myslíš ten mimo festivalu? Ráno za veľkého sebapresviedčania, že musíš, aj vstaneš. Nakŕmiš a pomojkáš činčily. Dáš sa dokopy a ideš do práce. Tam sa snažíš pracovať a organizovať prácu iným. Po práci buď ideš do školy učiť, alebo domov. Nakŕmiš a pomojkáš činčily a večer ideš za priateľmi do mesta, zašportovať si, alebo si zapneš s priateľkou playstation, telku, atď. A potom ideš po polnoci spať. Proste rutina.

Yaonee: Koľko hodín spánku si bežný organizátor počas festivalu môže dovoliť?

Winnowing: Z piatka na sobotu štyri a zo soboty na nedeľu dve.

Yaonee: Ako to vlastne vyzerá s voľným časom? Máš nárok aspoň na pár minút oddychu, aby si si mohol pozrieť napríklad trhák dňa, alebo vypočuť si niektorú z prednášok?

Winnowing: Niežeby som nechcel, ale s výnimkou Silent Hillu v roku 2006 po polnoci nebol za celú históriu na nič čas. Výnimkou sú mnou moderované programy.

Yaonee: Comics Salón a IstroCON 2008 navštívilo tento rok cez 8095 návštevníkov. Očakával si takýto úspech?

Winnowing: Hej. Tento rok som sa v prognózach trafil s toleranciou 95 ľudí.

Yaonee: Dávnejšie bolo avizované, že oba festivaly menia priestory. Ako si spokojný so samotnou budovou Istropolisu?

Winnowing: Budova samotná je síce lepšia, ale horšie sú služby a neochotný personál, ktorý na požiadanie toho, za čo je zaplatený, si aj tak spraví po svojom - nespraví nič. Prípadne má tú drzosť klamať, že klíma je zapnutá, ty však musíš volať šéfa, aby prišiel osobne a zapol ju sám. Menovite myslím vrátnikov, upratovačky a bufetárov.

Yaonee: Kde vidíš jej klady a kde zápory?

Winnowing: Klady sú hlavne v reprezentatívnom mieste uprostred Bratislavy, na ktoré prišla dokonca aj Markíza, aj keď o kvalite jej... ehm... spravodajstva z festivalu sa radšej vyjadrovať nebudem. Pokiaľ chceš na Slovensku v očiach širokej verejnosti niečo znamenať, musíš byť na mieste, kde si aj veľká ryba povie „WOW“ a nie „SÚZA, to čo je za dieru?! Na ten festival vôbec niekto príde???“ Je to presne o tomto a samozrejme aj o väčších priestoroch. Zápory sú, a podľa mňa i naďalej budú, hlavne v osobnom prístupe niektorých zamestnancov Istropolisu. Našťastie, ak už problém poznáš, vieš si na ich miesto/funkciu objednať iných ľudí a zabezpečiť to v poriadku. No na prvýkrát nemáš šancu niektoré problémy dopredu odhadnúť a včas na ne reagovať.

Yaonee: Jednou z noviniek v rámci IstroConu 2008 bola i výstava a dražba obrazov najlepších slovenských i českých maliarov a ilustrátorov. Koľko diel bolo sprístupnených ku dražbe a koľko sa ich vôbec vydražilo?

Winnowing: Neviem ti povedať úplne presné číslo, ale autorov bolo 12, obrazov na výstavu vyše 100. Predalo sa niečo nad 20, pričom tie najdrahšie odišli za sumu 100 000, 80 000 a 30 000 Sk. A vraj dnešní ľudia nie sú ochotní zaplatiť umelcom za ich umenie! 

 Yaonee: Plánuje sa v tejto tendencii pokračovať?

Winnowing: Určite! Nemá zmysel rušiť takúto významnú súčasť festivalu, ktorá nie je len unikátna v rámci Čiech a Slovenska, ale vôbec v celej Európe. Však sme tam mali viac obrazov než na Eurocone.

Yaonee: Na Comics Salóne 2008 sa krstilo i druhé pokračovanie Comics Salón: COMICS and MANGA BOOK 2. Aký veľký ohlas zaznamenalo a bude sa dať dodatočne zakúpiť?

Winnowing: Ide o knihu primárne vydávanú do kníhkupectiev po celom Slovensku a Čechách (určité siete Pantha Rhei, Modul, Brloh, Martinus). Rovnako ako aj prvá časť bola deň po premiére expedovaná do sietí týchto predajní. Dodatočne sa síce bude dať kúpiť aj na AnimeSHOW, ale ja by som primárne odporúčal práve tie kníhkupectvá, kde sa od začiatku predáva a predávať bude. Ohlasy sú dobré - vrátane pozitívnej recenzie v denníku SME.

Yaonee: Plánuje sa i ďalšie pokračovanie? Ak áno, na čo všetko sa v ňom môžeme tešiť?

Winnowing: Samozrejme, že plánujeme ďalšie pokračovanie. Budú tam opäť najlepšie súťažné komiksy a mangy, potom nejaké hosťovské komiksy a mangy i odborné články. A ešte tam možno budú poviedky, ak ich náhodou nevydáme samostatne.

Yaonee: Na rôznych fórach sa v poslednom čase aktívne diskutuje o filme Samba in Mambajamba, ktorý sa uviedol na tohtoročnom Comics Salóne 2008. Mohol by si ho našim čitateľom o čosi viac priblížiť?

Winnowing: Koluje taká informácia, že na Comics Salóne  robím skoro na všetkom, až na pár výnimiek. Tak toto bola jedna z nich. Na výrobu filmu som dal akurát peniaze, výstupné parametre a komplet som ho videl až na festivale. Náš tzv. filmársky krúžok, podobne ako divadelný krúžok (premiéra ďalšieho divadla bude na AnimeSHOW, keďže do Comics Salónu to bohužiaľ nestihli), vznikol, keď som potreboval niečo malé: scénku na pódium alebo televízny reklamný spot. Títo ľudia však začali spolu tvoriť i ďalej a vzniklo niekoľko divadelných predstavení i filmov vo vlastnej réžii. Ja osobne považujem za skvelé, že Comics Salón dáva tvorivým dušiam priestor realizovať sa. A aj keď mám právo veta, tak v podstate do ničoho týmto spôsobom nevstupujem, pokiaľ ide o umeleckú činnosť. Ako príklad môžem uviesť nové kostýmy maskotov, ktoré sú podľa mňa hrozné, ale zapadali do konceptu filmu a bolo by odo mňa chrapúnstvom povedať: „chalani, kašlite na to!“ Celkovo si myslím, že odvedená práca je dobrá a má zmysel ju i ďalej podporovať. 

Yaonne: Keďže film vyhral tento rok cenu Comics Salónu, prezradíš adeptov na cenu CS v ďalšom roku?

Winnowing: To budem vedieť na ďalšom Comics Salóne, vždy ju dostáva nejaký významný hosť alebo významný počin daného roka. Z čoho jasne vyplýva, že do soboty večer som ešte stále nebol rozhodnutý.

 

Tajomstvá hernej sekcie...


Yaonee: Comics Salón 2008 i tentokrát zlomil rekord v návštevnosti. Pocítila príval nadšených fanúšikov i herná sekcia?

 Radament: Iste, tak ako každá iná. Aj napriek tomu, že sme sa „presťahovali“ do iných priestorov, herná obec nezmenšila svoje rady, skôr ich rozšírila. Rok od roku sa snažíme Games Salón zväčšovať a priniesť tak návštevníkom niečo nového. Tentokrát tomu bolo napríklad dvoma unikátnymi GT 5 stojanmi privezenými práve na turnaj v tomto titule, bohatou zostavou konzol (4 PS3,8 PS2, 5 PSP, 8 Xbox), PC (25 kusov) a napokon aj exkluzívnou prezentáciou chystaných herných titulov (Mirror’s Edge, Killzone 2, Little Big Planet, MotorStorm 2: Pacific Rift a EyeToy: Play Hero).

Yaonee: Ako ste sa popasovali s novými priestormi?


Radament: To už musia návštevníci posúdiť sami, ale celkovo je potrebné doladiť ešte pár detailov a budúci rok budeme fungovať ideálne. Ono, s novými priestormi sa vždy objavujú problémy a Istropolis je budovou, ktorá má svoj vek a technicky nebola nijakým spôsobom inovovaná. Na druhú stranu množstvo miesta poskytované práve týmito priestormi určite nezostane nezaplnené.

Yaonee: Aké atraktívne lákadlá sa prezentovali tento ročník?

Radament: Ako som už spomenul, jednalo sa o exkluzívne prezentácie titulov, ktoré sú vo vývoji, no okrem toho mohli návštevníci zhliadnuť prednášky o herných modlách ako World of Warcraft či StarCraft, nazrieť do budúcna série Fallout a Resident Evil, dozvedieť sa viac o Eve-online a napokon sa bližšie zoznámiť s prácou vývojárskych štúdií vďaka slovenskému Cauldronu a výtvarníkovi Mišovi Ivanovi.

Yaonee: Ktoré herné tituly boli najviac vyhľadávané?

Radament: Už tradične sa na Comics Salóne konajú Majstrovstvá Slovenska v kultovej bojovke Soul Calibur a inak tomu nebolo ani tento rok - premiérovo sa predstavilo jej štvrté pokračovanie určené pre PlayStation 3. Okrem toho sa súťažilo v tituloch GT 5 (PS3), Tekken 5 (PS2), Tekken: Dark Ressurection (PSP), Buzz!: Master Quiz (PSP), Command & Conquer 3 (PC), Counter-Strike (PC), Need for Speed: ProStreet (PC) a exkluzívne v ešte len pripravovanom MotorStorm 2 (PS3).

Yaonee: Herná sekcia ponúkala návštevníkom množstvo turnajov, ako si už sám spomenul. Kde vidíš ich nedostatky, kde klady a aké zaujímavé ceny sa dali vyhrať?

Radament: Klady a zápory sa objavujú a miznú každým rokom, no vždy sa snažíme ich riešiť čo možno najrýchlejšie. So spomínanými turnajmi ale máme už niekoľkoročné skúsenosti, zaužívané pravidlá a rozširujúcu sa hráčsku základňu, čím sú tieto nedostatky len minoritné. Ceny boli bohaté, konkrétne ich špecifikovať nejdem, ale jednalo sa o balíčky s hrami pre všetky platformy, tričká, šiltovky, darčekové predmety a v neposlednom rade aj trofeje pre víťazov jednotlivých turnajov.

Yaonee: Tento ročník priniesol so sebou i jednu zaujímavú novinku – projekt GAME EXPO. Mohol by si ho v krátkosti priblížiť našim čitateľom?

 Radament: GAME EXPO je herná vystáva snažiaca sa nahradiť deficit podobnej akcie na Slovensku i v strednej Európe. V zahraničí sú podobné podujatia bežnou súčasťou trhu, no v našich končinách sa objavilo len malé množstvo tendencií s myšlienkou čisto herného festivalu. GAME EXPO ponúkne v rámci svojho programu prezentácie slovenských, stredoeurópskych, ale aj svetových vývojárskych  štúdií a vydavateľských spoločností; turnaje vo viacerých herných tituloch; odborné prezentácie a workshopy; výstavu hernej histórie; prezentáciu kartových a stolových hier a napokon aj možnosť pre mladých nádejných tvorcov v súťažiach Game Developer, Game Script a Game Music. Festival predstavuje možnosť stretnutia firiem, novinárov a samozrejme širokej verejnosti, čím sa snaží priblížiť komplexný svet výroby populárnych hier. Termín konania je stanovený na 13. – 14. marec 2009, kedy bude festival prebiehať v priestoroch DK Dúbravka.

Yaonee: Aké herné tituly sa plánujú v rámci Game Expo prezentovať?

Radament: Keďže sa jedná o hernú výstavu, pripravili sme si pre návštevníkov hneď pár špecialít. Medzi hlavné lákadlá patria zahraničné štúdia Querilla Games (Killzone 2), Crytek (Crysis, Crysis: Warhead) a CD Projekt Red (Zaklínač), no pozadu nebudú ani štúdia a publisheri z okolitých krajín počínajúc slovenskými Cauldron a 3D People, pokračujúc distribútormi Electronic Arts, Microsoft, Cenega, CD Projekt Czech, TopCD, SeVen M, 1C Publishing, IDEA Games a mnohými ďalšími. Účasť prisľúbili aj profesionálni herní grafici (mimo iných aj Mišo Ivan) a členovia progamingovej obce, ktorí na základe viacerých workshopov priblížia svoju prácu širokej verejnosti.

Yaonee:  Dalo by sa povedať, že Comics Salón čochvíľa opäť zaklope na dvere. Už sa vie, čo všetko by mohla herná sekcia ponúknuť budúci ročník?

Radament: Jednoznačne bude väčšia, pričom počet konzol a PC na mieste sa rádovo opäť zvýši. Samozrejme neopomenieme už zaužívané turnaje a Majstrovstvá Slovenska v Playstation, Xbox a PC Cup, pričom ich počet bude s najväčšou pravdepodobnosťou ešte narastať. Napokon chystáme ďalšiu zo série prezentácií pripravovaných titulov, ktorá si pre svoju žiadanosť vydobyla pevné miesto popri nemenej dôležitých prednáškach a odborných debatách. Určite sa je na čo tešiť!

Tvrdý obchod s realitou -

- alebo literárna dielňa na Istrocone 2008 z pohľadu víťaza „poviedka istroconu 2008“


Na malých detailoch sú postavené veľké veci. Vraj. V prípade Istroconu to platí zrejme tiež a tento rok organizátori opäť posunuli známy festival o kategóriu vyššie. Aj vďaka prítomnosti porotcov Poviedky Istroconu a ich Literánemu workshopu.

Mnohí z nás boli pomerne nadšení, keď sa dozvedeli o možnosti nechať si svoje „dielka“ zhodnotiť priamo na Istrocone, zoči – voči porote (a niekedy aj krutej pravde). V priebehu troch dní a v celkovom čase piatich hodín (ktoré som tam, priznám sa, poctivo presedela) sa mladí autori dozvedeli, ako na tom so svojou tvorbou vlastne sú.
Po minuloročnom „excese“ s vyhlásením ocenení (netreba snáď pripomínať) som bola milo prekvapená samotnými porotcami, ktorí sa pravdepodobne rozhodli trochu s tým kritizovaním pribrzdiť. A možno sa len zvýšila úroveň prihlásených poviedok, čo napokon samotní porotcovia aj priznali.

 Prvý deň sa niesol v znamení dobrých rád a tipov, ako vlastne „na to“, aby sa z príbehu nestal len materiál na kúrenie. Prezentované veci boli v mnohých ohľadoch síce užitočné, pre priemerne sčítaných a aspoň trocha rozhľadených autorov však už viac – menej známe.  Takéto „zhrnutie“ ale jednoznačne pomohlo aspoň utriediť trochu veci v hlave a tiež pre niektorých literárnych nadšencov (týmto pozdravujem snaživého pána, v prvý deň sediaceho niekde v zadu-.-“) možnosť odraziť sa v ďalšej tvorbe. Mňa osobne napríklad celkom zaujala téma „archetypy“ či iný pohľad na svet okolo nás, kde sa ukrývajú ďalšie a ďalšie svety a možnosti. Alebo prednes vogónskej poézie (to už hovorí samé za seba). Čo je však škoda, tieto veci boli preberané len v skratke a okrajovo, takže
v konečnom dôsledku to zostalo len pri peknej idei.

Ďalšie dni sa však adrenalín zdvihol, hneď na úvod prišlo k hodnoteniu poviedok zo súťaže. Červená či modrá lentilka ukázala sebavedomie autorov, následná reakcia poroty ho v nejednom prípade trochu poupravila. Moje ďalšie vyjadrenie možno narazí na stenu nesúhlasu, ale budiž – podľa mňa bola porota pomerne férová. Nečítala som žiadne poviedky prihlásené do súťaže (okrem svojej vlastnej, ako inak), ale pred každým hodnotením sme mali možnosť vypočuť si ukážku a na základe tej som si o poviedkach urobila aký – taký, pravdepodobne aj mierne skreslený, obraz. A v mnohom som teda s porotcami súhlasila. A v mnohom nie. Je pravda, že niektoré veci boli vytknuté trochu tvrdšie, ako možno bolo potrebné, za to však mohla „matrixová teória piluliek“, ktorá bola síce ako nápad super, ale v praxi asi trochu zbytočná. Inak povedané, oveľa lepšie ako hra na krutú pravdu by bola hra na úprimnosť, a teda, je vhodné povedať všetko zlé a nepríjemné, už len pre dobro samotných začiatočníkov, no dá sa to povedať slušne a bezbolestne (alebo sa aspoň pokúsiť). Musím však dodať, v prípade hodnotenia akéhokoľvek textu ide, aj napriek snahe, v podstate o subjektívny názor, na ktorý ma každý právo. Preto hodnotiacim porotcom nič nezazlievam, skôr dúfam, že do budúcna sa poučia z niektorých chýb a ďalší rok si vychutnáme literárnu dielňu v plnej paráde. Minimálne ja som odtiaľ vyšla o skúsenosť bohatšia a myslím, že som nebola sama. Želám teda veľa šťastia!

autor: Drasha

The End...