Utorok Apr 25

Comics Salón a IC 2008 #2

Pozor: Otvorí sa v novom okne. TlačiťE-mail

Kapitola tretia: Drobná rekapitulácia

Niekoľko týždňov netrpezlivého čakania sa vyplatilo! Ráno, 12.9.2008, sa začal dlho očakávaný deň D... deň, ktorý v pompéznom štýle odštartoval akciu „obrovských“ rozmerov - Comics Salón a IstroCON 2008. Po tom, ako sa naša malá štvorčlenná skupinka dávala pol dňa dokopy, slávnostne sme dorazili na miesto činu – pred Istropolis. Po získaní fialových prúžkov a po vstupnej „kontrole“ nám už nič nebránilo vstúpiť do centra diania a nechať sa unášať atmosférou festivalu.

Program tohtoročného CS a IC bol naozaj pestrý. Dá sa povedať, že si takmer každý návštevník mohol nájsť aspoň jednu prednášku, na ktorú sa išiel s neskrývanou radosťou pozrieť. Či už išlo o Harryho Pottera, bájnu Atlantídu, novinky vo svete hier a v neposlednom rade o japonské strašidlá, prednáškové miestnosti praskali vo švíkoch.

Akonáhle sme objavili hľadané lokality s výstižnými názvami (Hlavná Paluba, Japan Salón, Scifi Salón, Anime Salón a Fantázia Salón), vydali sme sa obzrieť si i ďalšie atrakcie tejto veľkej akcie. Čakalo na nás nielen miesto, kde sme sa mohli dosýta vyskákať na niekoľkých DDR padoch, ale aj stanovištia ponúkajúce atraktívne stolové hry - v prípade, že ste sa zhodou okolností nudili, privítala vás táto sekcia s otvorenou náručou. Horúcou novinkou na tohtoročnom podujatí bola i galéria umeleckých diel z oblasti fantastiky i scifi s možnosťou ich vydraženia. Raritou ostala i naďalej Art Wall, kde ste mohli na seba upútať naozaj zaujímavým štýlom – vtipnou a nápaditou kresbou.  Nakoniec, na ďalšie ráno bola stena opäť snehovo biela. Svoje miesto si tu našli aj rôzne stánky, v ktorých sa dalo zakúpiť takmer všetko: od gotického vejára, cez knihy, komiksy, hry, až po ochutenú vodu s obsahom zdraviu prospešného kyslíka. Nechýbala ani časť s  hernými konzolami, PCčkami či PlayStation a Xbox, kde si návštevník mohol zahrať najrôznejšie hry. Pre milovníkov čaju tu bola nachystaná aj sympatická čajovňa, v ktorej sa dala zapožičať kvalitná vodná fajka. Nedá mi nespomenúť, že sa tu nachádzal aj stánok časopisu Fantázia, ktorý však väčšinu času pôsobil opusteným dojmom.
Akcia sa začala v piatok o druhej. Po  úvode k workshopu „ako správne kresliť mangu“ sme rýchlo utekali zhliadnuť jedno z troch anime, ktoré som plánoval počas celej akcie vidieť- hurá na Macross F! Po začiatku druhej časti nás však začal tlačiť čas, a preto sme si to zamierili na koniec dlhej chodby, kde sa mal čochvíľa konať literárny workshop pre nádejných autorov sci-fi a fantasy literatúry. Zábava sa mohla začať...

Prednášajúci sedeli za veľkým stolom s „nadšenými výrazmi“ a kyslými podhľadmi. Hlavným bodom úvodu bola myšlienka bez pointy (aspoň ja som ju tam nevedel nájsť). Tá sa niesla v duchu abstraktného návodu ako písať, ktorý stroskotal okamžite pri citáciách a verbálnom prejave daných zúčastnených. Inak napísané: tento workshop bol pre mňa pomerne nudný, no napriek tomu som ho pretrpel až do konca.
Po workshope nasledovalo hľadanie spriaznených duší - po niekoľkých minútach sme sa konečne našli a užívali si príjemné prostredie festivalu až do záverečnej. Nakoniec, dychtivé obdivovanie ľudí v úžasne vytvorených kostýmoch a opätovné preštudovanie programu sú činnosti viac-menej praktické. Nie vždy sa stane to, že človek dostane chuť i na v poradí druhý lákavý anime titul tohto večera - Tengen Toppa Gurren Lagann... poprípade aj tretí - v podobe mierne šteklivého, avšak nemenej zaujímavého nočného premietania anime s yuri tematikou, Candy Boy.

Dejstvo štvrté: Čaro Comics Salónu 2008 pod zvedavým drobnohľadom jedného nenápadného návštevníka

Deň druhý: sobota začala (po nulovom spánku) skvelou prednáškou „Klasická literatúra v japonskej animovanej tvorbe“, na ktorej som nakoniec aj asistoval (spojazdniť prezentáciu je mierne náročná a veľmi jemná práca!). Prednáška bola pútavá a diváci reagovali na šteklivé podnety od prednášajúcej naozaj pohotovo, dokonca sa odvážili klásť i pár zaujímavých otázok. Okrem samotnej prednášajúcej však istú pozornosť priťahovali aj dve slečny s mačacími uškami na hlavách. Ľudia sa bavili a prednášajúca vedela, ako zaujať, za čo na konci zožala zaslúžený potlesk. Voľný čas medzi prednáškou a ďalším programom sme prežili prechádzaním sa po rozľahlých priestoroch Istropolisu a bavením sa so zaujímavými ľuďmi - spoznávanie nových tvárí vie byť príjemným trávením ničnerobenia. Nakoniec sme zavítali na súťaž s lákavým názvom Cosplay, kde na nás čakalo pár jedinečných kostýmov. Za ňou nasledovali spevácke čísla v rámci ďalšej atraktívnej súťaže Karaoke.
 Aby som však nezabudol, literárny workshop dostal v tento deň červenú. Čo však dostalo zelenú, bola prednáška „GAME EXPO - Prezentácia pripravovaných projektov“. Na stoličku prednášajúcich v miestnosti Comics Salón sa usadili dvaja mladíci, zhodou okolností členovia organizačného tímu Comics Salónu a IstroCON-u. Dôvod bol jednoduchý. Účelom tejto prednášky bolo informovať návštevníkov o novej chystanej akcii s názvom GAME EXPO. Dozvedeli sme sa, že pôjde o prvý ročník akcie zameranej čisto na udalosti zo sveta hier. Informácie obsahovali aj zoznam možných zúčastnených vývojárskych tímov z tejto oblasti. Nechýbala ani obrázková prezentácia jednotlivých hier, zaujímavý bol hlavne záver prednášky, kde prítomní dostali možnosť zúčastniť sa ďalšej, verejnosti neprístupnej prednášky s názvom „Prezentácie najnovších herných titulov pre PS3, X-Box 360, PC“. Nič však nie je zadarmo a ani táto možnosť nebola výnimkou. Prítomní dostali jednoduchú otázku, ktorá otestovala ich pozorovaciu schopnosť. A ako znela? Takto: „Koľko obrázkov z hry (názov) ste mohli vidieť na prichystanej prezentácii?“ Otázka bola položená celkovo 4x (počet spomínaných hier), aby sa tak mohli štyria vyvolení návštevníci tešiť na ďalšie zaujímavosti z tejto sféry.
Poslednou zaujímavosťou bola prednáška s celkom prozaickým názvom: „Comics Salón a IstroCON a čo ďalej“, ktorá sa konala pod vedením organizátorov samotnej akcie. Tu sa mohol návštevník pýtať na naozaj rozmanité veci – napríklad i na to, čo ho práve v tej chvíli trápilo, hnevalo, čo ho pobúrilo alebo naopak. A pokiaľ oplýval dostatkom kreativity, bol mu poskytnutý priestor pre sebarealizáciu, ktorý mohol využiť podnetom pre zlepšenie ďalšieho ročníka. Na veľkú škodu však obecenstvo tvorilo len pár organizátorov, dve sympatické fantasy slečny, jeden technicky zdatný pán a dvaja tichí pozorovatelia. Inak by sa návštevníci dozvedeli pár naozaj dôležitých informácií, ktoré nám vo veľkom vysvetlili niektoré nedostatky tohtoročného festivalu.

Posledný deň.: nedeľu otvoril workshop so svojou poslednou časťou. Tu sme sa zúčastnili iba hodnotenia dvoch súťažných prác. To sa uskutočnilo na základe výberu modrej alebo červenej lentilky, od čoho sa nakoniec odvíjal spôsob, akým bola práca zhodnotená. Názory poroty boli zaujímavé, aj keď občas nie celkom pomohli, keďže si medzi sebou navzájom odporovali. Hodnotenie sa však viac-menej úspešne skončilo a my sme opustili priestory workshopu. Po desiatkach minút nikam nevedúceho, ale napriek tomu zábavného chodenia sme sa nakoniec uchýlili do Fantázia Salónu, kde sa konala veľmi zaujímavá prednáška s názvom „Atlantída - Čľup ho a kontinent je fuč!“ pod vedením Dušana Fabiána. Prednáška bola zaujímavá a dozvedeli sme sa pár až príliš za vlasy pritiahnutých teórií o Atlantíde. Potom nasledovalo niekoľko minút strávených pri stolových hrách, za ktorými čakala prvá vlna lúčenia a cesta na autobusovú stanicu, kde prebehla druhá, masívnejšia vlna lúčenia a cesta domov.

A čo som si teda odniesol z tohtoročného Comics Salónu a IstroCONu? Jedinečné tri dni prežité v spoločnosti priateľov, veľké množstvo zážitkov, pár nových kamarátov a hlavne veľké očakávania v súvislosti s budúcim ročníkom.

(koniec druhej časti)


Viac fotiek, zaujímavých videí i rôznych informácií môžete nájsť na: www. comics-salon.sk