Piatok Apr 28

AnimeSHOW 2008

Pozor: Otvorí sa v novom okne. TlačiťE-mail
„Znova vás vítam vo svojom mini virtuálnom denníku!“ (redaktor Tajra)


Ako často si môžete skutočne povedať: „Tak v dnešný deň stálo za to vstať z postele.“? Presne tak sa musel cítiť nejeden sobotňajší návštevník kultúrneho domu v Dúbravke.

Sobota ráno. Prvý deň prázdnin (viac či menej). Môj mobil ukazuje 11:50, čo v podstate znamená, že z postele by ma nevytiahla ani delostrelecká paľba. A vtedy ma zastihla správa. Nie, nebola v podobe dymových signálov či morzeovky, a dokonca to nebol ani poštový holub. Ale jednoducho SMSka. Presne, milí čitatelia, som dievča svojej doby. A práve to zapríčinilo, že som na AnimeSHOW 2008 takmer úplne zabudla!!!
V danej SMSke stálo:  

Salut, spachtos. Ako ta znam, este vyhrievas madrace. Ja uz som tu a mam sa skvele, zabava v jednom prude. Ta zdvihaj prdel, umy si zuby (!!!), a dojdi. Zpp Gigi

A ver či nie, milý čitateľ, ale ja som skutočne tou svojou prvotriednou prdelkou pohla. A vďaka tomu vás teraz môžem zoznámiť s jedinečnými udalosťami, akými sú napríklad skvelé prednášky, nádherné kresby, švihlí mormóni, plagátové orgie, čajové posedenie či novinky zo sveta anime.

Jeden renesančný spisovateľ raz napísal:

„Čo sa stalo, už sa neodstane.“ Vzhľadom na to, že dotyčný skončil ako biopalivo a večerná zábava ohňovej show pre rodinky v malom talianskom mestečku, myslím si, že ku koncu svojho života sa vo svojej teórii viac než len utvrdil.


 No myšlienka pretrvá, tam, kde bola kedysi súš, dnes sa vlní oceán a tam, kde sme kedysi mali imatrikulačky, dnes sa nahromadila neskutočne veľká grupa podozrivých exemplárov. Niektorí ani nevyzerali ako obyvatelia Zeme. V podstate sme sem skvele zapadli. Už pri prvých krokoch z električky sme si všimli podozrivú skupinku, ktorá spokojne fajčila vodnú fajku, pretože domáci zakázali fajčiť priamo v budove z dôvodu požiarneho alarmu, ktorý by sa mohol spustiť. Zakúpili sme si lístok (musíme povedať, že vcelku lacný – 109 korún slovenských), nechali sa označkovať farebnou pečiatkou v tvare včeličky (cítite ten závan z detských čias?) od šarmantného mladého muža a hurá za zábavou.

Mojou prvou destináciou (najmä z hľadiska, že som pol soboty prechrápala) bola prednáška slečny Shiru s názvom: Workshop ako sa kreslí manga. Sála bola natrieskaná na prasknutie mnohými obdivovateľmi kreslenia. Shiru nás (tým myslím najmä takých analfabetov v kreslení ako som ja;)) zoznámila so základmi kreslenia anatómie tváre dievčat i chlapcov. Šlo najmä o rozloženie primárnej polohy očí, úst, nosa a uší. A jeden by neveril, koľko existuje možností ako kresliť ofinku. V každom prípade, keď dokončila názorný príklad bishíka, môžem zaručene potvrdiť, že viacero zástupkýň nežného pohlavia slintalo blahom. Klobúk dolu, Shiru, bol to vážne kusanec.

Ďalšie moje kroky viedli na hlavnú palubu, kde práve hrali anime Devil May Cry. Ja som mala to „šťastie“, že som celé toto anime zhliadla už skôr. A môžem povedať len toľko: pokiaľ sami seba zaraďujete medzi priemerného diváka, ktorý si vystačí s kopou neuveriteľne tupých charakterov, podpriemerného príbehu, ale za to občas s priam epickými bojovými scénami a ženami v tesných nohaviciach, s výstrihom pomaly až k rozkroku, ktoré sa oháňajú tak obrovskými zbraňami, že v reáli by im to utrhlo obe ruky, tak prosím. Toto anime je skutočne pre vás. Ale pokiaľ sa máte radi a nechcete utrpieť vážnu neuro-psychologickú ujmu na zdraví, siahnite radšej po niečom duchaplnejšom. Alebo skúste hru, podľa ktorej anime vzniklo. Snáď budete mať väčšie šťastie.

Okolo druhej hodiny poobednej sme spolu s ostatnými druhmi zamierili do čajovne, kde nás privítala vskutku príjemná atmosféra. Mohla by som povedať, že to bolo takmer perfektné (za daných podmienok). Klasické malé drevené prízemné stoly a vankúšiky na sedenie. Samozrejme, výber čajov a pochutín nebol taký široký ako v normálnej čajovni. Malá vada na kráse. Len škoda tej vodnej fajky, ktorá sa smela fajčiť len mimo stien budovy.

No, so všetkou úctou musím prevádzkovateľom tejto čajovne vytknúť jednu vec. Pita Istanbul. Stačil jeden pohľad, jeden hryz a nejeden by volil radšej neidentifikovateľnú hmotu miestnej školskej jedálne. Mala som pocit, že v placke sa nachádza všetko možné i nemožné, čo sa práve naskytlo po ruke. Možno je to moja chyba, možno sú ľudia zvyknutí na tento typ pít, ale rozhodne som nebola jediná, ktorá sa na miestnu „pochúťku“ sťažovala.

 Teraz však na inú nôtu. Pokiaľ patríte k plemenu študentskému, iste poznáte výraz obmedzené finančné zdroje. Taká drobnosť ako šetrenie sa stratila v okamihu, keď som zahliadla Raj. Valhallu. Alebo tiež obchod s anime plagátmi, taškami, peňaženkami, tričkami, mangami, príveskami na krk či mobil. Jednoducho všetko, čo si otaku so životnými úsporami po ruke vie predstaviť. Ja osobne som sa obšťastnila nádherným príveskom na mobil v podobe Kakashiho z Naruta.  Vďaka dlhoročným skúsenostiam, týkajúcim sa nákupného šialenstva, som neminula svoju celoživotnú poistku, no stretla som sa tam s istým milým stvorením, ktoré neváhalo za nádhernú zbierku plagátov minúť všetky svoje vianočné úspory. V skratke. Kúpila si asi 12 plagátov.

Sledovanie anime patrí k životu pravého otaku. A určite mnohí so mnou budete súhlasiť, ak poviem, že byť otaku znamená v istom smere i životný štýl. No ak vás posadia do sály, kde vás nútia sledovať Blood+ (čo je skvelé anime) v českom jazyku, začnete vážne uvažovať nad extrémnym prečistením  mozgových závitov.
No našli sa i perličky. Napríklad anime film Highlander, ktorý ponúkol 85 minút kvalitne stráveného času. A tak teda iba v kocke: film predstavuje spin-off kultového, pôvodne francúzskeho filmu Highlander, o ktorom ste už určite niekedy počuli. Anime je výsledkom spolupráce  Imagi Animation Studios, ktoré vytvorilo scenár a soundtrack a Madhouse Studio, ktoré celému príbehu dodalo formu celovečerného filmu.
Hlavným hrdinom je Colin MacLeod, ktorý sa celú svoju nesmrteľnosť ženie za pomstou. Okolo 125 rokov po Kristovi sa v Galii zjavil nesmrteľný Riman a vodca armády Marcus Octavius. Stret civilizácie rímskeho impéria a galského pohanstva viedol k rozprave. No v tomto prípade šlo skôr o masaker, keďže Rimanov bolo aspoň 50 na jedného Gala. A nech boli akokoľvek bojovní, Rimania prišli, všetkých pozabíjali a celú galskú dedinu vypálili. Medzi padlými bola i Colinova životná láska. Celá situácia viedla len k jednému možnému východisku. Colin ako hrdý vodca, posledný žijúci člen kmeňa a nasraný chlap s mečom sa rozhodol pomstiť i za cenu vlastného života.

 Colin sa postavil Marcusovi, ktorý mu bez mihnutia oka nakopal tú jeho galskú prdel, ale predtým, než by ho mohol doraziť, sa nejakým zázrakom či zásahom osudu Colinovo telo dostalo na svätú pôdu. A buďme úprimní, kde je lepšie miesto ako medzi kameňmi Stonehenge. Tu sa Colin prvýkrát stretáva s otravným duchom starého Druida, ktorý sa mu snaží vysvetliť, ako sa veci majú. Že je z neho nesmrteľný, že ich je viac a ich životným cieľom je odtínať si hlavy navzájom, pokiaľ nezostane posledný nesmrteľný.

Idú roky, storočia a Colin stále prenasleduje Marcusa, ktorý je posadnutý myšlienkou vybudovať dokonalú spoločnosť. Nepodarilo sa mu to počas vlády Rímskej ríše, ani počas fašizmu a ani po mnohých rokoch. Medzitým ho prenasleduje osina v zadku v podobe Colina MacLeoda, ktorý sa za celé storočia nikdy nepoučil. Boj, ktorý sa začal ešte v zárodkoch civilizácie, sa vyrieši pri jej zániku.

Film je spletitým mixom bitiek, duchaplných konverzácii, citových výkyvov a skvelých scén. Jednoducho pokiaľ máte radi kvalitné anime, rozhodne si spravte čas na film, kde meče sa zamieňajú za zbrane hromadného ničenia, a kde vám hlavný anti-hrdina bude pomaly sympatickejší ako „kľaďas“.

Nasledovala malá zastávka pre obnovenie zásoby jedla a pitiva. Medzitým ste mohli byť svedkami obradného podávania čaju našou svetobežkyňou Hitsuji. Len nabudúce by som vybrala iné priestory ako čajovňu. Mnoho ľudí, málo miesta, horúca voda... Radšej sme sa vzdialili, čo bola škoda, pretože v druhom prípade by som vás mohla podrobne oboznámiť s obradom. No snáď nabudúce.

Osobne som nasledujúce štyri hodiny strávila na hlavnej palube, sledovaním večerného programu, ktorému predchádzalo odovzdávanie cien za naj FanArt, Original Art, Copy Art, Cosplay, a Fan Fiction. Výhercom gratulujem. A taká malá poznámka, najlepší cosplay bol jednoznačne Kakashi;)

Po odovzdaní vecných cien môj filmový večer pokračoval. A mal podobu japonského filmu Zatôichi – Samurai. Vysoko rozpočtový film, kde hlavného hrdinu hrá, a zároveň film i režíruje, známy japonský herec Takeshi Kitano (zabávač, herec, spisovateľ, básnik, maliar, dizajnér videohier, filmový režisér) predstavuje remake rovnomenného seriálu a viacerých filmov, ktoré sa v krajine vychádzajúceho slnka tešilo popularite porovnateľnej s popularitou Jamesa  Bonda v UK. Film bol uvedený v roku 2003 na Filmovom Festivale v Benátkach, kde vyhral prestížnu cenu Strieborný lev.

 Hlavný hrdina Zatôichi objaví malú horskú dedinu, ktorej obyvatelia sú okupovaní vyberačmi daní vo forme gangu. Keďže sa chystá recenzia na tento film, informácie len v skratke. Zatôichi sa rozhodne hrať na ochrancu slabých a bezmocných, čo sčasti podnieti mladého nezamestnaného ronina, aby sa nechal najať tými „zlými“. Ale aby nič nebolo také jednoznačné, čoskoro sa ukáže, že spomínaný ronin sa snaží uživiť svoju mladú ženu. V deji sa odvíja i príbeh dvoch geishí, ktoré hľadajú pomstu za vraždu ich rodičov. No ako sami možno uvidíte, ani tie dve nie sú také, ako sa na prvý pohľad zdajú.
Ok, myslím, že to je z mojej strany všetko. Pokiaľ ste sa taktiež AnimeSHOW zúčastnili, budete so mnou súhlasiť, že premiéra tejto akcie sa jednoznačne podarila. Nezabudnuteľná atmosféra nás sprevádzala celým dňom. Dúfam, že budúci rok sa tam stretneme, no dovtedy dewa mata.

Yaonee: Odkiaľ vlastne vzišiel podnet vytvoriť projekt AnimeSHOW 2008?

Winowing: Odpoveď na túto otázku je celkom pikantná, nakoľko nápad vznikol pri tom, ako som sa v auguste 2007 bicykloval pri dedine Zemianska Olča na juhu Slovenska cez ľudoprázdne pole (proste typický vidiek) a rozmýšľal nad rôznymi šialenosťami, keďže nič iné sa tam nedalo robiť. A jednou z tých šialeností, čo mi prišli vtedy na um, bola i AnimeSHOW; ostatne, podobne vznikol aj ComicsSalón a ďalšie veci, na ktorých sa podieľam. Moje nápady jednoducho prichádzajú spontánne: pri čakaní na autobus, v posteli a pri rôznych iných nepravdepodobných príležitostiach.

Potom mi už len stačilo prejsť k činu. Keď už som vymyslel názov AnimeSHOW 2008, mal som hotový projekt a koncepciu, tak mi už len stačilo prejsť k činu. Nevinne som skontaktoval šikovných ľudí z AnimeCrew a GamesWEBu a hovoril s nimi o tom, že mám víziu jedného nového podujatia, ktoré by mal robiť iný tím, než ten čo robí CS a IC z dôvodu ich oddychu. Potom som ešte nakontaktoval Flankera zo Xagnamu, či nemajú záujem spolupracovať a spraviť výber anime a titulky.

A z tohto potom vzniklo inak celkom slušné nepochopenie, pretože sme neskôr zistili, že Xagnam mával v minulosti premietania s podobným názvom: „Xagnam Animeshow“. Takže si to  niektorí ľudia mýlili, aj keď to koncepciou, organizáciou a kvalitou nemalo s našou AnimeSHOW 2008 nič spoločné. Našťastie sme si to vysvetlili. Xagnam Animeshow je niečo úplne iné a my na to nijak nenadväzujeme, ani ho nenahradzujeme.

Nastala realizácia a prekvapenie pre celú verejnosť. A o čom tá vízia vlastne bola? Spraviť radosť návštevníkom CS-ka, aby nemuseli čakať celý rok a zároveň, aby to bolo niečo nové, iné a čerstvé pri zachovaní rovnako vysokej kvality.

Yaonee: Ako teda prebiehala organizácia daného podujatia AnimeSHOW 2008? A kto mal aké úlohy?

 Winnowing: Čiastočne som už odpovedal: boli sme traja, plus partneri. Klasicky AnimeCrew, ako hlavný organizátor riešil najdôležitejšie veci, akými bol program všetkých prednášok sekcii Anime, Japan a Comics, kartové a stolové hry,  workshopy, turnaje, predajcov, výstavu, výtvarné a literárne súťaže, zaistenie priestorov pre konanie festivalu, techniku, marketing, médiá,  partnerov, sponzorov a financovanie. To však neznamená, že ostatní spoluorganizátori si váľali šunky. GamesWEB zaistil kvalitné herné súťaže, prednášky a voľné hranie, Xagnam zase výber atraktívnych anime filmov a ich titulkovanie. Za to všetko im verejne ďakujem, lebo svoj obor poznajú dobre a odľahčilo nás to.

Yaonee: Čo všetko teda mohol prvý ročník AnimeSHOW 2008 našim návštevníkom ponúknuť a v čom sa práve naopak líšil od dobre známeho ComicsSalónu?

Winnowing:
Tých vecí je kopa. V prvom rade išlo o to: spraviť mega anime podujatie na Slovensku, ktoré berie anime na poprednom mieste.

Napriek tomu, že ComicsSalón mal v sebe za celú svoju históriu ako súčasť najväčšiu anime akciu na Slovensku, na ktorú sa Animecon nikdy nechytal, tak anime nebolo tým, čo malo prevahu. Anime bolo v rovnováhe s comicsom, hrami a japonskou kultúrou. I tak si mnohí netolerantní ľudia, čo neznášajú anime, dovolili kydať, že prečo sme si dovolili toľko programu o anime vôbec dať a že je to akcia o anime a nie o comicse (aj keď comicsu tam bola viac než polovica).

 AnimeSHOW 2008 je ukážkou toho, aká má byť tá pravá akcia. Mala by byť v prvom rade o anime, a to bolo vidno i z filmov, šírkou a hĺbkou programu, ktorý sa v anime pitval ešte viac než na CS-ku, pretože sme si to mohli dovoliť. Zároveň sa AnimeSHOW 2008 ponášalo na ostatné zahraničné Anime festivaly. Ďalej sme spravili festival, ktorý dal možnosť tvorby, akou je napríklad Fan Fiction a výtvarné súťaže, ako aj kostýmové boli predstavené v novom svetle, ktorý ešte nikto doteraz nevidel. Na AnimeSHOW 2008 sa zároveň podarilo presadiť i to, že vyšla publikácia „Ako sa kreslí manga“; s jej pomocou organizujeme workshopy kreslenia mangy.

A je tu i vec, na ktorú sme obzvlášť hrdí: anime tovar. Po prvýkrát v histórií Slovenska bol k dispozícii bohatý výber máng v rôznych jazykoch, dokonca celé série, a zároveň sme zo zahraničia stiahli predajcov merchandizingu: postavičky, plyšáky, OST, wallsrolly, kabelky, prívesky a ďalší tovar na motívy anime.

Yaonee: Aké ste mali očakávania a podarilo sa ich vôbec naplniť?

Winnowing: My sme presiahli všetky očakávania. Ale teda po porade. Naše očakávania boli, že zorganizujeme profesionálnu akciu o anime, ktorá ukáže, že anime komunita existuje, že je aktívna a že to nie sú len deti. A to sa aj stalo. Ďalej sme chceli dokázať, že ku nám za 1 deň príde dvakrát viac ľudí, než na iné cony za celé 3 dni, teda cca 600 ľudí. Keďže došlo 1218, tak to bolo 4-krát viac. A v neposlednom rade sme chceli spraviť niečo nové a unikátne, a to sa aj podarilo.

Yaonee: Vyskytli sa i komplikácie? Alebo všetko prebehlo hladko, presne tak, ako sa to vopred naplánovalo?

Winowing: V reálnom živote nikdy nebývajú veci na 100% podľa plánu, pretože existujú určité nečakané udalosti a vyššia moc. Majstrovstvo je v tom: vedieť ich promptne vyriešiť.

Čo sa týka programu, prevedenia, serióznosti prednášajúcich a nasadenia organizátorov, to všetko bolo fajn, dokonca lepšie než som čakal. Jediný, kto sklamal, bol prenajímateľ priestorov, ktorý podľa dohody nemal mať v priestoroch iné podujatie a aj to nám tvrdili, že tam nič nebude. Horšie bolo zistenie v stredu večer, že tam budú mať v jednej miestnosti omšu istí kresťania, ktorí ju tam majú BTW každú sobotu. Bolo na nás spáchané očividné klamstvo. Takže sme  museli „zapnúť mozog“, vytvoriť pre nich koridor a dohodnúť sa s nimi na vzájomnom oddelení. Fungovalo to dobre.

Druhým sklamaním bola agentúra PROGAMERS, ktorú si dohodlo Sony na dotiahnutie stojanov. Malo byť k dispozícii 16-krát PS2 a došlo ich iba 6. Stačil jeden telefonát šéfovi a Slovenská Sony nie len situáciu napravila, ale spôsobila agentúre PROGAMERS slušné problémy. Oba problémy sme však okamžite vyriešili a myslím, že už sa nebudú opakovať.

Tretím sklamaním bol samotný plagát. Tlačiareň nám totiž vytlačila návrh s naším maskotom Animonom namiesto pôvodného návrhu so ženským démonom. Ale toto je jediná nezhoda, ktorá mala pozitívny dopad na imidž akcie, lebo na rozdiel od pôvodného návrhu, kresba nepôsobila amatérsky a do budúcna dám radšej plagát s priamym zadaním profesionálovi.


Yaonee: Ohlasy na celý projekt boli viac, než len pozitívne, našli sa však aj menšie výčitky, a to v sekcii anime premietanie. Údajne sa tam našlo pár titulov s českým dabingom, ktoré neboli prijaté s veľkým nadšením. Prečo sa po niečom takom vôbec siahlo?


Winnowing: To je úplne jednoduché, kto vie aspoň trochu rozmýšľať, dôjde k záveru, že za rok, dva budú na Slovensku všetky anime dabované. Teda nie u nás priamo na festivale, ale určite v telke a v DVD distribúcií. Vysvetlím aj prečo.

 Ja síce milujem japončinu a tých niekoľkých otakov taktiež (a nech je nás povedzme tých 1218, tak logicky nebude väčšina anime dabovaných, ale v bude pôvodnej japončine s titulkami, keďže chceme byť najaktuálnejší), toto však nie je pre firmy  a bežných ľudí zaujímavé. Jednoducho na to, aby u nás anime bolo, tak sa to firmám musí oplatiť vydávať. Bežný človek, okrem pár vyslovene hardcore otakov, má japončinu a titulky na háku a neznáša ich. Práve tie titulky sú dôvodom, prečo odmietajú ľudia pozerať anime a animax, aj keď sa im anime páči.

Takže, čo spraví každý vydavateľ, aby TV sledovalo nie 1200 ľudí ale 100 000? Dá tam dabing. To isté je aj s filmami v kinách, na dabované veci chodí rádovo vyšší počet ľudí. Pretože pri čítaní titulkov ti uchádza časť filmu a musíš sa navyše sústrediť na čítanie, aby ti nič neušlo, kým pri dabingu môžeš pokojne relaxovať. Toľko distribúcia a vývoj anime u nás. Je to nevyhnutnosť, ak chceme, aby tu niečo bolo a neboli sme undrgroundová zatracovaná skupina.

A ako to bude na našom festivale? Keďže my dávame v prvom rade anime premiéry a tieto filmy sú zatiaľ len v Japonsku, tak logicky nebude väčšina anime dabovaných, ale v pôvodnej Japončine s titulkami, keďže chceme byť najaktuálnejší. Dabing budeme mať podobne ako teraz, len v minimálnom počte titulov (teraz to boli 2) v prípade, že ich budeme v rámci sponzoringu a propagácie daného vydavateľstva alebo animaxu nútení odvysielať tak, ako ich majú.

Koniec koncov, ruku na srdce. Chceme, aby nás bolo viac a aby nás bežní ľudia akceptovali, tak im tie minimálne počty dabingu na festivale doprajme.

Yaonee: Podujatie AnimeSHOW 2008 zožalo solídny úspech, plánujete niečo podobné aj na budúci rok?

Winnowing: Áno. AnimeSHOW 2009 bude opäť na jar. Tentoraz v marci (je to lepší termín kvôli skúškovému, než bol február). Bude sa konať o deň dlhšie, teda 2 dni a program v rámci jedného dňa bude dvojnásobne veľký, než je teraz. Sme festival z rodiny Comics Salón a IstroCON a v jej mene a kvalite určite budeme festival naďalej rozvíjať. Bude to veľké, nechajte sa príjemne prekvapiť. Nakoniec, sledujte www.animeshow.sk alebo navštívte Comics Salón 2008!

Fanfáry začínajúce EMO účesom (redaktor Jinnai)


Ak mám povedať pravdu, na túto akciu som sa tešil už od momentu, keď som prvý raz započul, že sa v najbližších dňoch chystá i jarná verzia dobre známeho a Slovákmi nesmierne obľúbeného ComicsSalónu. Avšak túto správu som bohužiaľ bral s menšou rezervou – stále tu bola možnosť, že by sa to nemuselo podariť. Reklama nebola rozsiahla, dokonca kolovali nie veľmi pozitívne ohlasy, či už ohľadom miesta konania, alebo formou negatívnych komentárov k predchádzajúcim akciám podobného rázu. Ale! Po skončení celej AnimeShow2008 som bol veľmi milo prekvapený a môžem s hrdosťou povedať, že aj napriek skromnejšiemu programu som sa tam cítil ako na minuloročnom ComicsSalóne2007.

 V prvom rade by som chcel upozorniť na jednu dôležitú vec: ak je možnosť zakúpenia lístkov v predpredaji, tak si ich treba kúpiť vopred, inak riskujete pobyt v kilometrových radoch a dokonca by sa vám mohla prihodiť celkom sympatická príhoda, tak ako v mojom prípade, a to: že ste sa po najmenej polhodinovom odolávaní vetru pred budovou zrazu ocitli v miestnosti s na jeden bok vyfúkaným EMO účesom.

Atmosféra bola super už od samotného rána, aj napriek skromnejším podmienkam. Kto tvrdí opak, tak sa nevie jednoducho baviť - potrebuje si dvíhať svoje ego kritikou alebo nech si so sebou nabudúce prinesie lepšiu spoločnosť. Sály boli skoro plné, všade kopa otakov, dokonca i neotakov. Milým prekvapením boli všetky tie anime postavičky, ktoré tam pobehovali v podobe Cosplayákov. Nečakal som, že ich tam bude v takom množstve a pozitívne som bral fakt, že to nebolo v duchu „viac peňazí, aby bol lepší kostým“. Vizuálny efekt nakoniec nie je až tak ohromujúci, ale myslím si, že ide hlavne o srandu, nie o blbý materializmus. Celkom vtipná bola skupinka Narutovcov či Metaldrakula s krvavočerveným pohľadom.  

Čo sa týka prednášok a vlastne všetkého, čo program obsahoval, môžem s pokojom na duši povedať, že boli splnené všetky základné podmienky na prežitie normálneho i nenormálneho otaka. Jedna vec, ktorá sa mi však vonkoncom nepáčila, sa niesla v duchu cucflekov, ktoré sa dávali pri vstupe pečiatkou. Tak veľmi som sa tešil, že budem na ruke celý deň nosiť ten imidžový papierik s logom tohto podujatia... smola. Snáď nabudúce.

Okamžite pri dverách ma dostali prekrásne fanarty a ich počet mohol kľudne konkurovať tomu na ComicsSalóne. Ak niekoho pri toľkej kráse nakopla múza, mal možnosť sa ihneď realizovať na stene stojacej oproti. Práve Fanart stena bola akousi vstupnou bránou do celého sveta AnimeShow2008. Hneď za ňou sa naraz objavila kopa otakov zaneprázdnených hraním go, shogi, stolných hier každého druhu a samozrejme videohier.
Celkom prvá vec, ku ktorej som vypálil ako raketa, bolo premietanie. Nie je nič le pšie, ako si s kopou vám podobných tvorov pozrieť nejaké to anime. Tu ma strašne milo prekvapila jedna staršia pani, ktorá si bez váhania sadla medzi ostatných na schody a so zatajeným dychom sledovala premietanie. Ak by som sa však mal vyjadriť k výberu titulov, tak by som zrejme odpovedal: „... som celkom spokojný.“ Až na jednu jedinú výnimku sa mi ponúkli anime, ktoré som ešte nevidel. Páčilo sa mi, že nedávali všeobecne známe veci, ktoré majú veľký úspech. Človek uvidí pár častí niečoho nového, chytí na to slinu, a potom, keď si to zoženie, dopozerá to doma. Pre zaujímavosť, práve anime Death note bolo spomínanou výnimkou. Viete, tak dobré anime si človek môže pozrieť aj zo desaťkrát a neomrzí ho to. Jedna vec, ktorá sa mi v tejto oblasti nepáčila, bol výber dabingu. Myslím si, že drvivá väčšina otakov by s otvorenou náručou privítala, keby sa premietalo iba v Japončine, s akýmikoľvek titulkami. Myslím si, že český a anglický dabing vyvolal iba malé sklamanie, a to úplne zbytočne. Samozrejme, ako veľké pozitívum beriem premietanie filmov. Strašne ma potešila moja srdcovka Zatoichi. Ten, kto to vymyslel, má u mňa jedno veľké pivo.

Keďže tancovať neviem, tak k sekcii DDR sa veľmi vyjadriť nemôžem. To isté sa týka aj čajovne, za to veľkým spríjemnením dňa bola „štvrť“ so suvenírami. Celkom pekný výber plagátov, i keď bol po mojom príchode dávno rozkradnutý, ale krvopotne sa mi ešte podarilo nejaké kúsky vyhrabať.
Takmer polovicu času som strávil počúvaním prednášok. Pre veľkého fandu Final Fantasy série bola jednoznačne prednáška FF VII tá naj. Tu som sa cítil asi najlepšie. Obsah prednášky bol zostavený skvele. Bral sa ohľad aj na tých, ktorí FF nepoznajú a prišli iba zo zvedavosti. Tí, ktorí už dej poznali, si k tomu príjemne pospomínali na skvelé chvíle strávené v prekrásnom svete FF VII. Druhá časť prednášky sa však začala venovať už zasväteným poslucháčom a ukázala im, že i po skončení hry sa dej nekončí.
A veľmi pozitívne na mňa zapôsobila i prednáška o kreslení. Naša Shiru-sama bola perfektná. Zahrala sa  totiž na nesmierne živý Jukebox a do celej krátkej prednášky vdýchla atmosféru. Tak schválne:
„ Povedzte, čo Vás mám naučiť?“

 Naozaj by som si nevedel túto prednášku predstaviť v lepšom podaní. Páčila sa mi predovšetkým jej komunikácia s poslucháčmi a spontánnosť, ktorá z nej zakaždým vyžarovala, aj napriek dosť nevyhovujúcemu priestoru si zachovala chladnú hlavu a nakoniec si mohol každý vychutnať jej nádhernú kresbu. Tu nemám fakt čo kritizovať, klobúk dole.

V závere len poďakujem všetkým, ktorí na tomto podujatí krvopotne pracovali, pretože mám do svojej zbierky ďalší skvele strávený deň. Stretol som zopár nových a perfektných ľudí, taktiež pár starých a s úsmevom na tvári vyhodil nejaký ten peniaz. Naozaj obdivujem ľudí, ktorí si aj napriek všetkému tomu, čo sa človeku zavesí na krk v skutočnom živote, dokážu zavesiť ešte niečo navyše. Niečo, čím urobia radosť mnohým ľuďom.

Yaonee: Ako by si ohodnotil tohtoročné podujatie AnimeSHOW 2008?

Flanker: Vzhľadom na rôzne organizačné problémy, ktorým sme museli čeliť, podujatie skončilo ďaleko lepšie, ako sme si predstavovali v našich najtajnejších snoch. Prišlo kopec ľudí. Myslel som si, že sa návšteva tohto podujatia oplatí iba pre ľudí z okolia Bratislavy. No milo nás prekvapil fakt, že prišli aj ľudia až z Košíc.

Bolo to prvé podujatie rozmeru menšieho conu, na ktorom sa Xagnam podieľal ako hlavný organizátor a bola to pre nás dobrá skúsenosť, ktorú do budúcna určite využijeme v prospech našej komunity.

Yaonee: Čo všetko mali členovia Xagnam na starosti a aké príjemné i nepríjemné zážitky ste si z tohto podujatia priniesli?

Flanker: Ako organizátori Xagnam Animeshow (lokálnych bratislavských premietaní) sme chceli toto podujatie posunúť na vyššiu úroveň. A tak vznikla idea AnimeSHOW 2008. Spočiatku sme robili prieskum, kto a ako by nám dokázal pomôcť v realizácii tohto projektu. Vedeli sme, že na projekt takýchto rozmerov sami určite stačiť nebudeme, a preto sme najprv hľadali vhodných partnerov. Prihlásil sa nám Winnowing so skupinkou ľudí od Animecrew spolu s Radamentom, zastupujúcim Gamesweb-u, a neskôr aj manga.sk web.

Spočiatku sme mali na starosti priestory, techniku, program a grafiku pre marketing. Podelili sme si prácu takým spôsobom, že sa určili vedúci sekcií, ktorí mali na starosti len program svojich sekcií, ľudí som zabezpečoval ja a Winnowing. Animecrew mala na starosti financie, partnerov a marketing; Xagnam program, techniku, počiatočné vybavovanie priestorov; Gamesweb zrealizovanie sekcie hier, no a manga.sk mix-salón, kde boli situované prednášky o Japonsku, Anime, Mange a podobne (ale nebol to iba čisto japan program). Čo sa týka problémov...

 Tie nastali pri komunikácii s DK Dúbravka. Mali sme spočiatku zahovorené priestory s prísľubom, že ich budeme mať zadarmo alebo len za symbolickú cenu. Problémy nastali vtedy, keď Winnowing naviazal partnerov na miesto konania a neskôr sme sa spolu s ním dozvedeli, že za priestory sa bude musieť zacvakať nemalá suma. Čo sa potom odzrkadlilo vo vstupnom, s ktorým sa na začiatku v takej výške nerátalo.

Takisto si ešte pamätám, že návrh na plagát akcie, ktorý bol dohodnutý, bol úplne iný ako ten, ktorý sa v skutočnosti na plagátoch objavil. Údajne sa jednalo o chybu tlačiarní, ktoré takto vytlačili niekoľko stovák kusov plagátov s nesprávnym námetom postavičky. Winnowing podal reklamáciu a uvidíme, čo bude ďalej. Dosť sme boli nespokojní s daným faktom, pretože spolu s naším autorom Shockwave (týmto ju zdravím) sme sa na tej postavičke dosť namakali a nakoniec cela práca vyšla nazmar.

Čo sa týka tých milších prekvapení, tak veľmi milo nás prekvapil počet cosplay-istov. Prišlo ich viac, ako sa očakávalo. Čo nás prekvapilo ešte viac, bolo zistenie, že mnohí si ani nenárokovali svoju zľavu na vstupné a dokonca sa ani neprihlásili do prebiehajúcej súťaže. Jednoducho, “len tak” prišli vo svojom cosplayi. Som rád, a pevne verím, že ich budeme pravidelne vydievať na akciách tohto druhu presne tak, ako sa to realizuje aj za hranicami.

No a samozrejme, k tým príjemným zážitkom patrí takisto aj aplauz špeciálne po Highlanderovi, na ktorom sme sa dosť namakali, aj keď to tak možno nevyzeralo. Ono, keď stojíš vedľa plátna pred stovkami divákov, ktorí potleskom vzdajú hold tvojej niekoľko mesačnej práci, ten pocit satisfakcie je nepopísateľný a v našom prípade dosť nákazlivý. Prajem každému, aby toto aspoň raz v živote zažil. Motivuje nás to podať nabudúce ešte lepší výkon, aby sa naši návštevníci ešte viac zabavili a spomínali na nás v tom najlepšom svetle.

Yaonee: Napriek týmto komplikáciám mali ste čas zabaviť sa?

Flanker:
Áno, pretože sme vedeli, že nemáme čas sa príliš hašteriť o tom: kde, čo a ako má vyzerať. Mali sme už dávno stanovený jasný cieľ, už to bolo iba o tom, ako to všetko čo najrýchlejšie a najistejšie zrealizovať. Čo sa nám koniec koncov, aj napriek týmto rôznym problémom, ktorých bolo oveľa viac, ako som spomenul, podarilo.

Yaonee: Takže budúci ročník AnimeSHOW 2009 bude opäť v znamení CS-ka a Xagnam?

Flanker: Ešte nechceme predbiehať. Pre Xagnam bude dosť orientačný CS 2008 a odozva jeho návštevníkov na nadchádzajúcu AnimeSHOW 2009. Aj keď tu spojenie medzi CS-kom a AnimeShow je a aj bude (čo sa týka organizátorov), ja by som sa na obe akcie nepozeral tým istým pohľadom.

ComicsSalon je con orientovaný na širšie spektrum divákov. Napríklad Sci-fi, Horror, LARP, Fantasy, Japonsko. AnimeSHOW bola organizovaná s ideou mať akciu orientovanú čisto na fenomén mangy, anime a japonskej kultúry. Niečo ako animecon. Avšak tým by som nevylúčil možnosť, že by sa na akcii objavili aj Sci-fi alebo Fantasy prednášky, nakoľko anime sa delí aj na tieto žánre - akurát to hlavné zameranie bude zúžené iba na Japonsko a ich kultúru – pričom, ako som už povedal, ComicsSalon má zameranie širšie.

Ešte sa tu obavám toho, že mnohí ľudia vďaka AnimeSHOW nemusia na CS-ko prísť a naopak.
Exituje tu riziko, že pokiaľ by boli tieto dve akcie navzájom spájané, nastal by tu jav kradnutia si návštevníkov, a to by sme ani Xagnam, ani Animecrew, ani Gamesweb nechceli.

 Pre mňa toto počiatočné spojenie AnimeSHOW s CS-kom bolo cielené na uistenie našich partnerov o úspechu akcie a CS-ko nám týmto spôsobom spravil defakto “záštitu”. V budúcnosti by to puto už nemalo byť také silné, inak by nám to mohlo priniesť kontraproduktívny účinok. Ale toto sa ešte bude hlbšie analyzovať.


Yaonee: Naplnili sa teda vaše očakávania?

Flanker: Nielenže sme ich naplnili. My sme ich ešte predčili. Budúci ročník už plánujeme akciu rozšíriť na viac dní a dúfame, že príde ešte viac ľudí. Chcel by som touto formou na záver poďakovať našim návštevníkom za ich účasť, boli skvelí a mnohí prišli z ďaleka, ďalej našim dobrovoľníkom i pomocníkom, ktorých prítomnosť, ako sa ukázalo, bola kľúčová pri realizácii akcie a v neposlednom rade našim partnerom z radov organizátorov, menovite Animecrew, Gamesweb a Manga.sk, s ktorými sme akciu zorganizovali. Všetkým jedno veľké „ďakujem“. Uvidíme sa o rok!

BONUS:

Yaonee: Ako si sa vlastne dostal k projektu AnimeSHOW 2008?

Radament: To, ako som sa ku AnimeSHOW 2008 dostal, má priamu súvislosť s ComicsSalonom a GamesWEBom ako takým, keďže na spomínanom CS-ku organizujeme od jeho začiatkov Games Salon, kde máme majstrovstvá SR v PlayStation a X-Boxoch, herné prednášky s novinármi a hernými teoretikmi a samozrejme množstvo iného.

Keďže v rámci spolupráce GamesWEBu a AnimeCrew neboli nikdy problémy, oslovil ma WIN s myšlienkou o „AnimeSHOW“, ktorá mu skrsla v mysli a pochopiteľne som do toho bez zaváhania šiel.

Yaonee: Ako by si ohodnotil priebeh celej spolupráce na tomto novom projekte? Bol si s ňou spokojný alebo sa vyskytli aj nečakané problémy?

 Radament: Ako som už vyššie spomenul, v rámci spolupráce AnimeCrew a GamesWEBu sa nikdy žiadne problémy nevyskytli. Každý z troch organizátorov mal svoju presne stanovenú úlohu, čo už podotkol WIN. AnimeCrew stálo za ľuďmi, prednáškami, marketingom a ďalšími dôležitými aspektami; GamesWEB mal na starosti hernú sekciu, turnaje v nej, herné prednášky a pod.; napokon Xagnam bol zodpovedný za anime premietanie a titulky.

V podstate, hlavným iniciátorom celej akcie bolo AnimeCrew, ktoré oslovilo ďalších partnerov. Jediný problém, ktorý sa vyskytol, bol mimo AC/GW/Xagnam, a to s agentúrou ProGamers, zodpovednou za dodanie PS2 stojanov v inom počte, aký bol reálne na mieste. Avšak, aj táto "drobnosť" sa vyriešila a všetko prebehlo v poriadku bez ďalších zádrheľov.

Yaonee: Ako si vysvetľuješ negatívnu odozvu na dostupnosť k jednotlivým hrám? Údajne si musel návštevník miesto pri hracej konzole doslova vydobyť...

Radament: Podobné veci sa dostali aj do mojich uší, ale je to značne veľká dezinformácia, keďže bolo povedané, že niektorí návštevníci trávili pri stojanoch neprimerane dlhú dobu a dosť silné obvinenie hovoriace o hraní samotných organizátorov.

Na túto tému som sa vyjadroval už aj na stránke AnimeSHOW, no zopakujem to aj tu: Pokojne dám ruku do ohňa za každého z mojich ľudí, ktorí boli v našom tíme - menovite JC, jojo a MireC, ktorým i touto cestou veľmi ďakujem - a spravili naozaj kus roboty pri organizovaní turnajov a dohliadaní na voľné hranie. Ani jeden z nich nemal čas sa hrať čo i len minútu, nie to ešte nejakú dlhšiu dobu, keďže bolo potrebné riešiť XY dôležitých záležitostí a dbať na plynulý priebeh diania v sekciách.

Ďalším bodom bola neprimeraná doba hrania niektorých účastníkov – ono, nebolo nič ľahšie, ako prísť za niektorým z organizátorov (mali sme visačky a stále tam minimálne jeden z nás bol) a na druhú stranu je len na návštevníkoch samotných poprosiť o uvoľnenie stojanu toho človeka, ktorý tam hrá už nejaký čas. Ešte by som dodal fakt, že stojany boli primárne určené na turnaje, takže sťažnosť je v prvom rade neopodstatnená .

 Yaonee: Bol si spokojný s novými priestormi?

Radament: Nové priestory - staré priestory. Podľa mňa sa to takto nedá nazývať, pretože SÚZA bola miestom konania ComicsSalonu a IstroCONu, čo sú diametrálne odlišné akcie od AnimeSHOW - tým pádom bol DK Dúbravka skôr novými priestormi pre nový festival.

Ohľadne samotného nájmu bolo, myslím si, povedané adekvátne množstvo informácií, a tak by som sa skôr vyjadril ku kapacitným a ďalším možnostiam. V podstate jediným a asi aj najväčším problémom bola paralelne prebiehajúca akcia, ktorá mierne skomplikovala celú situáciu s priestormi, avšak myslím, že aj toto bolo nakoniec vyriešené podľa najlepšej možnej alternatívy pre obe strany.

Pre hernú sekciu boli priestory vyhovujúce, či už z hľadiska kapacity, alebo celkového rozloženia, takže ja osobne som s priestormi spokojný.

Yaonee: Čo všetko mohla herná sekcia návštevníkom AnimeSHOW 2008 ponúknuť?

Radament: Návštevníci si mohli vyskúšať rôzne herné tituly na konzolách PS2, PS3 a PSP a samozrejme, zapojiť sa i do turnajov a vyhrať niektorú z hodnotných cien. Ako príklad spomeniem zápolenie v Soul Calibur 3, Tekken 5, MotoStorm či SingStar, ktoré malo značnú účasť a teší sa veľkej obľube hráčov.
Mimo to, sa súčasne odohrával Fifa Interactive World Cup organizovaný spomínanou agentúrou ProGamers. Ako čerešnička na torte bola pre návštevníkov pripravená prednáška o hernej legende Diablo a prezentácia herných konzol Wii a Nintendo DS v Mix Salone.

Yaonee: Akým smerom sa bude herná sekcia AnimeSHOW uberať v budúcnosti, čo by si chcel zmeniť a čím zase upútať návštevníka?

Radament: Ohľadne budúceho ročníka by som toho ešte nerád veľa prezrádzal, avšak návštevníci sa majú na čo tešiť, keďže plánujeme AS ešte viac rozšíriť. Nech sa určite pripravia na ďalšie turnaje, prezentácie nových titulov z rôznych platforiem a najmä herné prednášky, na ktoré sa dá ešte väčší dôraz.

Prvý ročník medzinárodného festivalu AnimeSHOW 2008 sa konal 23. februára 2008 v priestoroch DK Dúbravka a širokej verejnosti ponúkal deň plný zábavy, hier i atraktívnych súťaží, ktoré si na sklonku celého podujatia našli svojich výhercov.

 OriginalArt:

1. miesto Denisa Závodská
2. miesto Marek Lukačko
3. miesto Barbora Mihálková

FanArt:

1. miesto Kristína Javornícka
2. miesto Anita Antalová
3. miesto Katarína Hudecová

CopyArt:

1. miesto Barbora Mihálková
2. miesto Barbora Mihálková
3. miesto Zuzana Krajčovičová

FanFiction:

1. miesto Jarmila Jurčová „Tajomstvo Matriošky“
2. miesto Veronika Inglotová  „Berusaiyu no Bara: La rose de Versailles”
3. miesto Silvia Čatajská „Batman a pasca Grófa Drakulu“

Comics/špeciálne ocenenie:

Peter Nemček „Zvláštna ponuka“

Podujatie navštívilo celkom 1218 návštevníkov. AnimeSHOW 2008 bolo usporiadané neziskovou organizáciou OZ AnimeCrew, GamesWEB.SK a Xagnam pod záštitou Japonského veľvyslanectva na Slovensku.

Fotky ako aj doplňujúce informácie boli prevzaté zo stránky: www.animeshow.sk

NOVINKA:


Organizácia Xagnam Animeshow plánuje na prelome mesiacov jún/júl sprostredkovať svojim priaznivcom ďalšie premietanie, ktoré sa tentokrát rozšíri o vlastnú sekciu hraných filmov, kde môžete nájsť i čoraz populárnejší j-dorama, takže fanúšikovia tohto žánru sa majú na čo tešiť.