Piatok Apr 28

Reportáž: Festival P.A.F.F. 2005

Niekto si možno pomyslí, čo vlastne hľadajú články a reportáže o nejakom „Pafku“ na stránke zameranej na mangu, anime a japonsko. Niekto si možno tiež pomyslí, prečo sa už druhýkrát o toľký čas oneskorila reportáž o „Pafku“ a či nie je zbytočné o ňom písať teraz. Pár riadkami, ešte pred samotnou reportážou, sa pokúsim načrtnúť prečo a načo.

Zákerne vyzerajúca skratka P.A.F.F. nie je nič iné ako Pezinský Amatérsky Filmový Festival (naschvál som zdôraznil veľké písmená, aby bolo jasné z čoho to vyplýva), ktorý organizuje banda nadšencov do filmového umenia, amatérske filmové spoločenstvo Tichý dom.

ADT – ďalšia skratka, (čitateľom stránok AnimeDream.sk by mala niečo hovoriť) čiže AnimeDream – Team, naša banda, sa už pár rokov pozná s Tichým domom a navzájom sa podporujeme v našich aktivitách. Máme jedno spoločné, snažíme sa presadiť alebo aspoň troška zviditeľniť na Slovensku žánre, ktoré sú brané ako sub-kultúra.

Na P.A.F.F. 2004 mali diváci napríklad možnosť vidieť mnohým známy, ospevovaný ale aj časom zatracovaný amatérsky dabing Slayers OVA. ADT zasa poskytol priestor pre prezentovanie a informácie o každom ročníku P.A.F.F. a taktiež prekladal z angličtiny niektoré tituly vysielané na festivale.

Túto reportáž som sa chystal napísať v skorej dobe po festivale, ale potom zaúradovala pani Lenivosť, ktorej následne sekundovala pani Skleróza. Písať som začal až po pripomenutí od chalanov, že kedy to už bude na stránke, a tiež som potreboval mať pocit, že som úspešne uzavrel rok 2005. Aj keď spočiatku som musel opäť bojovať s pani Lenivosťou, nakoniec som však zvíťazil.

Hor sa do toho.

V sobotu 26.11.2005 sa uskutočnil v poradí už tretí ročník úspešného Pezinského amatérskeho filmového festivalu – P.A.F.F. 2005 v priestoroch Kultúrneho domu, v malej sále. Samotnému festivalu predchádzala kvalitná reklamná kampaň, musím zdôrazniť profesionálny a krásny plagát festivalu, ktorého jednu kópiu si schovávam s hrdosťou doma. Je to vďaka podpore Malokarpatskej komunitnej nadácie Revia.

Hoci som sa snažil zo všetkých síl, zmeškal som samotný začiatok a otvorenie festivalu. Bohužiaľ termín festivalu sa mi krížil s firemným školením. Našťastie som meškal len nejakých 10 minút. Po vstupe do tmavej sály som bol prekvapený počtom ľudí, nečakal som hneď na začiatku takú vysokú účasť. Vidno, že P.A.F.F. sa pomaly dostáva do vedomia verejnosti a je braný pozitívne. Rýchlo som sa usadil a hneď som si mohol zanôtiť popod nos veľmi chytľavú pesničku „Pod schody ležela mrtvola...“, ktorá trefne dokresľovala atmosféru českého hororového filmu „Bez dechu“. Postupne sa ku mne pridali aj ostatní ľudia z ADT, ktorí prišli neskôr vlakom a tak sme boli skoro v plnej zostave.

Musím ešte spomenúť dôležitý fakt, že organizátori festivalu, aj kvôli nedostatku filmov, zvolili cestu tzv. Re-PAFF. Čiže sa premietali aj filmy, ktoré mohli vidieť návštevníci predchádzajúceho ročníka festivalu. Do tejto skupiny patril aj spomínaný film „Bez dechu“ a jeho výber na začiatok bol veľmi vhodný, upútal myslím každého v sále.

Zmenou oproti minulým ročníkom boli uvádzačky. Teda vlastne pribudla jedna nová, Dáša. Musím povedať, že Dáša bola živel sama o sebe a pusa jej tiež išla pekne. Ľudia nevedeli ako reagovať, ale v konečnom dôsledku bola vtipná, aj keď to niekedy preháňala. Niektoré vety boli naozaj perly, mal ju niekto natočiť.

Škoda bola, že obidve uvádzačky vôbec nevideli text pred samotným festivalom, a tak dochádzalo k častým omylom. Takto na mňa „Pafko“ pôsobilo viacej domáckym ako profesionálnym dojmom, ale popravde mne to tak vyhovuje. Malo to atmosféru, ktorá sa ťažko popisuje, ale kvôli ktorej sa vždy na tento festival teším. Veď aj reakcie publika sú úplne iné, ako v bežných kinosálach. Páčilo sa mi, ako aktívne publikum reagovalo na premietané snímky.

Veľmi pozitívne som bral aj zapojenie publika formou súťaže o DVD z P.A.F.F. 2004 hlasovaním o najlepší film festivalu. Podľa diváckych ohlasov zvíťazil film "Zvon" od skupiny Metafora Films, na druhom mieste sa umiestnil film "Bez dechu" od českých autorov Vafis a tesne na treťom mieste skončila snímka "Záhada perníkovej chalúpky" od skupiny JRD Studio.

V skratke ešte spomeniem niektoré snímky. „Nič nehrá“ bola veľmi zábavná ručná LEGO animácia. Pseudo hororová snímka „Kaštiel“ patrila medzi slabšie časti festivalu, úplne mi ušlo, čo na nej malo byť strašidelné. Z Re-PAFF patrila aj 3D americká animácia „Hunt“, ktorá má svoj vtip, aj keď po grafickej stránke nepôsobila kvalitne, ale zase treba vziať do úvahy, že je to amatérsky film.

Čudujem sa organizátorom, že zaradili do programu film „Zvieratá“, ktorý sa premietal na poslednom (dúfam, že nie úplne poslednom) Istrocone, a ktorá sa mi veľmi, ale veľmi nepáčila. Tento film bol na mňa príliš „inťošský“, proste som mu nerozumel a neviem či to bol zámer autorov. Veď som ho nakoniec ani na „Pafku“ radšej nepozeral.

Zaujala ma opäť osvedčená parta kung-fu bláznov z Košíc, skupiny East-West, vo filme Hush Money. Bitky ako vždy nemali chybu, len bolo vidieť, nakoniec aj zo záverečných titulkov, že je to ich staršia tvorba. Asi nenatočili nič nové, dúfam, že to tento rok napravia. „Zvon“ od autorov amatérskeho trháku „Nič nekrváca večne“ sa autorom až tak nevydaril, mohli zo seba dostať viacej. Človek to tak berie vždy, keď sa natočí niečo skvelé, očakáva potom už len lepšie veci.

Kvôli zlej osobnej organizácii (večera v pizzerii) sa mi podarilo premeškať pár snímok. Ale väčšinou boli slabšie. Ľutujem, že som premeškal „Záhadu perníkovej chalúpky“, vraj to nemalo chybu.

Na záver festivalu zvolili organizátori amatérsky celovečerný film až z ďalekého Fínska, s názvom Star Wreck. Tento film je skvelá paródia seriálov Star Trek, Babylon 5 a celkovo si robí žarty zo sci-fi žánru. Star Wreck bol niečo ako čerešnička na torte a bolo to cítiť aj na odozve z publika, ktoré sa veľmi bavilo. Pokiaľ máte záujem si Star Wreck pozrieť, autori filmu ho ponúkajú na stiahnutie bezplatne z ich domovskej stránky. Slovenské titulky od ADT by sa mali po korekcii taktiež objaviť na tejto oficiálnej stránke.

Tretí ročník P.A.F.F. 2005 sa opäť vydaril a dúfam, že organizátorom pošlú amatérski umelci ďalšie snímky, aby sme sa mohli stretnúť aj tento rok v kruhu pozitívne naladených ľudí a užiť si tak opäť skvelú atmosféru P.A.F.F..

P.S. A Dáša aj tak nezaspievala!