Fushigi Yuugi

Začalo to asi takto...

Vonku bolo sparno. Obloha zatiahnutá, okná pootvárané dokorán, v izbe na štvrtom poschodí vládlo hrobové ticho. Dve telá rozvalené na posteliach, potichu bzučiaci počítač, slabé vzdychnutie psa, ktorý sa uvelebil pred balkónovými dverami. Nebyť občasných lenivých pohybov, akými boli napríklad pomalé dvíhanie hrudného koša či občasné zívnutie, nezaujatý pozorovateľ by si myslel, že sa pozerá na fotku.

Tento nevšedný výjav, ktorý dostal pomenovanie „nuda v pravom slova zmysle“ razom vyrušilo slabé zabzučanie mobilu. Display sa rozsvietil domodra a vymrštená ruka jedného z dievčat obopla kovový povrch priateľa 21. storočia.

„Čo?“ opýtala sa hnedovláska, keď jej sestra, nie práve s veľkým nadšením,  začala čítať sms-sku.

„Ale, píše Liu...“ odvetila červenovláska a bez najmenšieho zanietenia stlačila šípku nadol, čím sa posunula na ďalší riadok správy. Hnedovláska sa znudene posadila. Chvíľu si hľadela na nohy, ktorými hompáľala sem a tam, potom sa postavila. Dlážka príjemne chladila.

„Tak? Čo chce náš benjamínek?“

„Na, prečítaj si...“ odvetila s mierne priškrteným hlasom červenovláska. Mi-chan neochotne vzala sestrin mobil a začala čítať. O pár sekúnd sa miestnosťou ozval natešený výkrik...

Hra sa začína...

Žeby sa naši japonskí miláčikovia pokúšali napodobniť verejnosti dobre známy film „Neverending Story“??? Hm...

Túto otázku som si položila po tom, čo skončila prvá časť z päťdesiatdvadielneho anime Fushigi Yuugi. To som však nevedela, čo ma v najbližšej dobe čaká!  S odstupom času sa moja naivná predstava spájať japonský kreslený priemysel s americkými štúdiami rozplynula. A zrazu som si uvedomila, že sa tento jednoduchý príbeh o dobrodružstve dvoch mladých dievčat do vnútra starej knihy mení v strastiplnú cestu, ktorá vám s miernym nádychom komickosti dáva spoznať pravú podstatu priateľstva, odkrýva tajomstvo „skutočnej“ lásky, roztvára náruč strachu i bolesti, prináša smrť. V cestu mladého dievčaťa k vlastnej dospelosti. Komédia zhadzuje svoju tajomnú masku, aby sa tak mohla ujať roly drámy, a práve tento preliv dodáva nevšednej anime zvláštnu príchuť originality.

Fushigi Yuugi...

Miaka Yuuki je tak trošku extravagantné pätnásťročné dievča, ktoré si pokojne žije v Tokiyu. Okrem toho, že má panický strach zo skúšok (kto by ho nemal?), je trochu nešikovná, detinská i milá, nadovšetko na svete miluje jedlo. Jedného dňa sa spolu so svojou najlepšou priateľkou Yui vyberie navštíviť Národnú knižnicu, kde sa odrazu začnú diať prapodivné veci...

Yui musí vrátiť knihu, a tak na malú chvíľu opúšťa svoju priateľku. Na smrť hladná Miaka využíva voľnosť a okamžite sa rozhodne nájsť niečo pod zub. Ďaleko chodiť nemusí- veľký červený automat sa črtá na hornom poschodí a doslova vábi svojim obsahom. Keď sa naša hladná slečna pokúša vymaniť z útrob kovového kamaráta niečo k jedlu, spadne jej na zem minca. A presne v tom istom okamihu, ako ju dvíha, zazrie ilúziu prekrásneho vtáka. Človek je od prírody zvedavý a Miaka nie je žiadnou výnimkou. Vydá sa za neznámym tvorom, ktorý ju privedie do zakázaného oddelenia knižnice. Tam, na dlážke pri jednej z políc, si pokojne leží  stará kniha.

„Vesmír štyroch bohov“ hlása obal. Keď sa dvere zakázaného oddelenia otvoria po druhýkrát, stojí v nich Yui. Zvedavosť oboch dievčat narastá abnormálnou rýchlosťou. Aby sa jej zbavili, schladia ju otvorením prvej strany... Miestnosť pohltí žiarivé červené svetlo a vtiahne obe dievčatá do vnútra knihy, ktoré až realisticky verne pripomína starovekú Čínu.

Nie, nie je to sen. O tom sa už stihli obe presvedčiť. Stačil poriadny úder do hlavy. Spamätanie z nemalého šoku trvá iba chvíľočku, ktorú vystrieda dávka strachu, pretože ich prepadnú dvaja dosť zvláštni „chlapi“, z ktorých sa neskôr vykľujú obchodníci s bielym mäsom. A pretože Miaka a Yui oplývajú istou dávkou šarmu, predstave tučnej sumy sa jednoducho nedá odolať.

Spočiatku bezvýchodisková situácia sa razom premení na vysokého, urasteného mladého muža, ktorý bol natoľko veľkorysý, že naše dve bezbranné obete zachránil. Za svoju „službu“ si však tento krásavec žiada peniaze. Vyľakané dievčatá s ním odmietajú komunikovať a tak si to mladík vysvetlí po svojom a surovo odchádza. A práve v tejto chvíli zapadne koliesko na svoje správne miesto a vystrašená Yui odrazu srší zdravým rozumom. Chce tajomného mladíka zastaviť, no odniekiaľ sa zjaví dobre známe červené svetlo a odvedie ju naspäť do sveta ľudí. V tej istej chvíli si Miaka spomenie, že v zadnej časti rovnošaty jej zostalo pár jenov a bez toho, aby skontrolovala situáciu, sa začne prehrabávať vo vreckách. Keď sa jej podarí vyhrabať zakopaný poklad, zistí, že je sama. Sama bez Yui, bez tajomného záchrancu... niekde v opustenej a nehostinnej krajine. Pretože je toto žieňa veľmi vynaliezavé, vsugeruje si do hlavy predstavu, že jej kamarátku uniesol práve ten dobre vyzerajúci chlapec! No a aby sa napravila chyba, ktorú spôsobila jej nepozornosť, rozhodne sa Yui na vlastnú päsť nájsť.

Zatiaľ čo sa vystrašená Miaka brodí cestou plnou nástrah, stránky knihy sa pomaly zapĺňajú a vytvárajú tak príbeh o dievčati, ktoré dokázalo zjednotiť sedem strážcov Suzaku -  sedem bojovníkov. S ich pomocou dokáže vyvolať boha ríše Konan - mocného fénixa Suzaku a premeniť všetky svoje sny na skutočnosť.

Lákavá ponuka, nie? Naša Miaka ju bez rozmýšľania prijíma. Úloha to však nie je vôbec jednoduchá...

Staroveká Čína a jej prostredie...

Príbeh tejto anime sa odohráva striedavo. Raz nás vedľajšia dejová línia zavedie do dobre známeho sveta ľudí, inokedy sa na nás usmievajú sexi obyvatelia starovekej Číny. Záleží to od toho, kto knihu číta:o) (pozn.autora: pre tých, ktorí si potrpia na odborné názvy: ide o epickú šírku, ktorá sa s veľkou obľubou používala v antickej literatúre)

Veľmi zaujímavé je samotné rozdelenie Číny, ktorú si vytvoril záhadný autor vyššie spomínanej knihy. Každý z vás určite pozná štyri svetové strany. Tie v tomto príbehu majú veľmi dôležitú úlohu.

Keď sa vyberieme smerom na juh, nájdeme tam impozantnú krajinu Konan, ktorá má veľmi, ale veľmi sympatického cisára. Jej strážcom je boh fénix známy pod menom Suzaku. Na východe nám leží malebná scenéria krajinky Kutou, ktorá je pod ochrannými krídlami dračieho boha vojny Seiryuu. No a zasnežený severný Hokkan spolu so zemou Sairou sú práve tie krajiny, ktoré už našli svoje kňažné, takže želania sídliace v srdciach ich obyvateľov sú dávno splnené... Teraz je iba otázkou času, ktorá krajina, Konan či Kutou, bude mať to šťastie a vyvolá si svojho boha ako prvá. Teda za predpokladu, že sa Nakago konečne umúdri a prestane neustále huckať svojich prívržencov, aby pripravili úbohú Miaku o panenstvo. Veď ako je nám známe, kňažnou sa môže stať iba nepoškvrnená panna.

Grafika a hudba:

Postavy sú nakreslené... myslím, že slovíčko excelentne povie všetko samo za seba. Najviac pozornosti vám zaberú samotné oči, v ktorých sa budete roztápať ako ľad na horúcej pokožke počas slnečného dňa. Čo sa týka fyzických proporcií, tie sú také realistické, až máte miestami chuť skočiť do obrazovky a presvedčiť sa na vlastné oči, či to autori nebodaj neprehnali, aj keď sa nájdu i chabé miesta a naša Miaka sa mení na niečo, čo pripomína zdeformovanú osu.

Čo sa týka nadabovania anime, hlasy sú veľmi vhodne zvolené. Tým, čo sa do rúk dostali dielka akými sú napríklad Weiss Kreuz, Gravitation, Sailormoon, Neon Genesis Evangelion, či Ah! Megami-sama, určite neunikne pár zvučných mien akými sú Takehito Koyasu, Tomokazu Seki, Araki Kae či Touma Yumi.

A hudba? Hmm... delikatesa!  Každá postava má vlastný hudobný doprovod, v ktorom sa miešajú vážne až plačlivé tóny s celkom rezkými, tanečnými melódiami chytajúcimi za srdce každého milovníka kvality. Tak napríklad hracia skrinka pri zamilovanej scéne medzi Tamahomem a Miakou sa vám vryje do pamäti na tak dlho, až sa z nej idete scvoknúť (samozrejme iba v kladnom slova zmysle). Ja osobne považujem hudbu z Fushigi Yuugi za jednu z najkrásnejších anime žánrov, aké sa mi doposiaľ dostali pod ruku. Snáď ešte viac, ako chytľavé tóny Fushigi Yuugi sa mi páči muzikálne prostredie Neon Genesis Evangelionu. Takže mi nikto nevyhovorí, že táto anime je z akéhokoľvek uhla pohľadu takmer dokonalá!

Chyby a nedostatky???

No snáď iba malá drobnosť. Ako je možné, že hlavné hrdinky dokážu rozumieť čínštine? Ďalej rýpať nebudem:o)

Náš verdikt:

Úžasne prepracovaná anime, neodolateľne zvodné postavy, pútavý príbeh, milión slaných sĺz, sekundové výbuchy smiechu, dva, či tri pokusy o zadusenie a skvelý počítačový zážitok na celý život. Čo dodať, táto siahodlhá recenzia vám nestačila???