Akira

Je už ľudstvo pripravené zvládnuť obrovský skok v evolúcií? Toto je základná myšlienka filmu, ktorú sa Japonci, spôsobom sebe vlastným, pokúšajú zodpovedať. Film načŕta akoby to asi mohlo byť, pokiaľ ľudia nebudú brať ohľad na etiku a prekračujú medze svojich schopností.

Tokyo v nie príliš ďaleko vzdialenej budúcnosti. Píše sa rok 2019. Svet sa zmenil na nepoznanie. Po obrovskej explózií neznámeho pôvodu, bola rozpútaná tretia svetová vojna. Dej sa odohráva krátko po nej. Japonsko zmieta vlna chaosu, rozvratu a anarchie. V uliciach je všade prítomná armáda, tlupy rebelov, rozmáhajú sa drogy, choroby, prostitúcia, gangy na motorkách a ďalšie spoločnosti neprospešné veci. Aj hlavné postavy filmu Kaneda a Tetsuo patria k bande motorkárov. Sú to študenti, ktorí berú jazdu na motorkách ako hobby typu adrenalínového športu. Pretekajú v tom, kto má lepšiu a výkonnejšiu motorku a súperia o najvyššiu pozíciu v gangu. Jednu noc vo veľkom zmetku Tetsuo nechtiac zrazí človeka. Tá osoba má telo malého chlapca, ale tvár starého muža so šedivou pokožkou. Ako zázrakom vyviazne bez zranenia, ale Tetsuo hoci on chlapca zrazil, je sám helikoptérou prevezený do nemocnice. Vojenská skupina vedená vysokým armádnym hodnostárom s prezývkou Colonel na ňom odskúša experimentálny preparát klamúc ho, že je to liek. Tetsuo i predtým psychicky labilný, prežíva vďaka tomuto preparátu hrôzostrašné sny. Po čase zistí, že tieto sny mu boli vnuknuté chlapcom, ktorého zrazil.

Animácia: Keď som videl tento film prvýkrát, tak sa mi na tvári objavil úsmev. Neviem, či sa niekto pamätá na ORF1, kde bežal seriál Peter Pan, Japonská verzia a tváre postav sa veľmi podobali. Pre mňa osobne bolo ťažké rozoznať pohlavie alebo vek postav, kvôli tejto zvláštnej animácií. Na to, že je tento film z roku 1988, je tu pekne prepracovaná animácia strojov a prostredia. Nieje to, ako v tých časoch, bežné napr. Transformers alebo štýl povrchnej animácie.

Hudba: Hudba je vynikajúca. Je drsná i jemná, cyberpunkova i ezoterická. Autor hudby Shoji Yamashira správne vystihol náladu jednotlivých scén a vytvoril pôsobivé hudobne podmaľovanie. Moja obľúbená je inštrumentálna skladba takmer na konci filmu po deštrukcií mesta.

Na koniec: AKIRA = výbuch, smrť, evolúcia, znovuzrodenie, poučenie pre ďalšie generácie.

Kaneda: Hlavný hrdina filmu. Je to vodca svojho motorkového gangu, občas hodí hlášky, pohráva sa s Kei, neznáša iných bikerov a preto im sem-tam dá na držku.

Tetsuo: Člen z gangu a dobrý kamarát Kanedy. Po svojej nehode so záhadným chlapcom zisťuje, že sa stáva druhou Akirou.