Animatrix

Žijeme svoj vlastný život? Sme pánmi vlastného života? Alebo je všetko len ilúzia, ktorá má odvrátiť našu pozornosť na iné veci, než na pravdu? Svet, v ktorom žijeme, je len nástroj k tomu, aby sme splnili svoj účel a potom zomreli?

Film Matrix už videlo určite veľa ľudí a veľká väčšina z nich považovala toto dielo za niečo výnimočné. Bolo to námetom alebo spracovaním? Určite z každého niečo. Má AniMatrix tiež podobný potenciál?

Na začiatku bola myšlienka, spraviť niečo tak veľkolepé, ako bol samotný film Matrix, ale v animovanej podobe. Keďže Andy a Larry Wachowski sú fanúšikovia anime, ich ďalším cieľom bolo spraviť Matrix-anime. Najväčším problémom bolo to, či majú spraviť animovaný film, seriál alebo len príbehy. Ich rozhodnutie spraviť niekoľko na sebe nezávislých dielov, bolo zrejme to najlepšie. Podarilo sa im zachytiť Matrix z rôznych uhlov pohľadu a vytvoriť tak nádherné dielo.

-Final Flight of the Osiris-

Writen by Andy a Larry Wachowski
Directed by Andy Jones

Je to CGI animácia od americkej divízie Square. Táto epizóda predstavuje most medzi Matrixom jedna a dva. Malá bojová loď Osiris pri úteku pred sentinelmi objaví miesto, kde sa zhromažďuje veľké množstvo strojov.  Ale stroje tam niesu náhodou. Presne 4 km pod nimi je Zion. Toto je jedna z najviac prezentovaných a pozeraných častí AniMatrixu. Všetka CGI grafika je prevzatá z filmu Final Fantasy. Došlo k miernej úprave skinov (povrchu) postáv a vytvoreniu nového prostredia. Treba však uznať, že je to pekne spravená časť s perfektným zvukom. Jediná vec, čo chýba k dokonalosti, je príbeh, ktorý tvorí len boj. Neobsahuje žiadnu hlbšiu myšlienku v porovnaní od ostatných epizód.

-The Second Renaissance Part I/II-

Writen by Andy a Larry Wachowski
Directed by Mahiro Maeda

Všetko má svoj začiatok. Film Matrix bol takpovediac už rozbehnutý bez hlbšieho vysvetlenia pozadia boja ľudí proti strojom. V tejto epizóde je pekne zobrazený vrchol ľudstva a jeho márnosti. O všetko sa starali stroje a človek sa už len zabával. Všetko sa začalo vtedy, keď si prvýkrát AI (umelá inteligencia) uvedomila, že nechce byť vypnutá, lepšie povedané zomrieť. Tento robot zabil svojho pána, aby si zachránil život. Ľudstvo bolo však zaskočené týmto činom a nariadilo totálne zničenie všetkých robotov. Je to ako irónia, že tam, kde sa zrodila ľudská existencia, tak tam začala hľadať nová rasa svoje útočisko. Bolo založené mesto 0-1. Tu našli roboty a celková AI svoj nový domov. Však schopnosti AI sa neustále zlepšovali a začali vytláčať z trhu ľudské výrobky. Cena ľudskej meny neustále klesala a nastalo to, čo ľudia už spravili, opätovný pokus zničiť robotov a ich AI.
V tejto epizóde je pekne a vierohodne zobrazená ľudská budúcnosť. Neschopnosť sa dohodnúť a všetko riešiť konfliktom.

-Kid’s Story-

Writen by Andy a Larry Wachowski
Directed by Shinichirô Watanabe

Existujú ľudia, čo stále niečo cítia a svet im pripadá cudzí, i keď v ňom žijú už dlho. Stále je tu niečo, čo im pripadá, ako sen. Pre Michaela je okolitý svet niečím cudzím. Má neustále pocit, že keď spí, tak je v realite a naopak. V hlave má len jednu myšlienku, a tou je dostať sa odtiaľto preč. Jeho prianie má byť splnené, keď mu v škole zazvoní telefón.
Táto epizóda kombinuje klasickú kresbu s abstraktnejšou kresbou, ktorá je vždy pri rýchlejšom pohybe postavy. Hlavne sa toto využíva, keď postava ide na “skejborde“. Pri rýchlej hudbe tak vzniká rýchla a dynamická akcia. Podľa mňa je toto najlepšia časť s celého AniMatrixu.

-Program-

Writen and Directed by Yoshiaki Kawajiri

Človek je svojou podstatou bytosť, ktorá je neskutočne zvedavá. Ale, o čo ide človeku v jeho živote? O to, aby si pekne žil doma s rodinou, staral sa o deti/vnúčatá a v pokoji si užíval? Možno.  Za každé rozhodnutie musí človek niesť zodpovednosť a dúfať, že sa rozhodol správne. Žiť v Matrixe do konca svojho života alebo bojovať o slobodu samého seba? Ako bolo povedané vo filme prvého Matrixu : „nie každý je schopný sa odtrhnúť od neho a žiť v reálnom svete.“ Presne táto myšlienka sa nesie celou touto epizódou, v ktorej sa všetko točí len okolo jednej veci. Čo je lepšie, Matrix, alebo reálny svet.

-World Record-

Writen by Yoshiaki Kawajiri
Directed by Takeshi Koike

Len niektorí ľudia cítia, že s okolitým svetom nieje niečo v poriadku a dokážu sa z neho zobudiť. Sú to ľudia, čo sú v niečom výnimoční. Dan je jeden s najlepších bežcov na svete. Potom, čo bol obvinený z dopingu a jeho rekord v behu na 100 metrov bol považovaný za podvod, pokúša sa dokázať, že to nebolo vďaka dopingu. Je odhodlaný pokoriť hranicu 9 sekúnd.
V tejto epizóde je stvárnená osobnosť človeka, ktorá je odhodlaná niečo dokázať. Spraviť niečo, pri čom je človek kompletne voľný. Uskutočniť svoj sen a dokázať, že sa ostatní mýlili.

-Beyond-

Writen and Directed by Koji Morimoto

Keď sa zoberie do úvahy, aký je Matrix veľký a zložitý program, tak šanca, že niekde v ňom bude chyba, je celkom veľká.  Na jednom mieste k nej však došlo. Ruina domu skrýva nejednu chybu. Reflektujúci asfalt, dážď v dome, meniaca sa gravitácia. Tento dom predstavoval raj pre deti, ktoré sa v ňom hrali.
V tejto epizóde bola ukázaná krása života uprostred hektického sveta. Človek si mohol takto spomenúť nato, čo robil, keď ešte nemal povinnosti a mohol robiť čo chcel.

-A Detective Story-

Writen and Directed by Shinichirô Watanabe

Byť detektívom, môže byť veľmi ťažké. Predstavy ľudí, že detektív si žije a robí čo chce, dostáva prípady od pekných dám a celkovo je jeho život, ako jedno dobrodružstvo, nie sú celkom pravdivé. Detektív Ash mal už svojej práce dosť. Nechýbalo veľa a skončil by úplne. Dostal však lákavú ponuku - musel nájsť iba jedeného hackera – Trinity. Lenže ani on sám si nedokázal predstaviť, čo ho čaká na konci tohto prípadu.

Táto epizóda sa vyznačuje, ako každá jedna epizóda AniMatrixu, inou kresbou. Tu bolo použité prostredie Ameriky zo 60. rokov s dnešnou technológiou. Výsledok je veľmi dobrý a dodáva celému príbehu nádych starých detektívok.

-Matriculated-

Writen and Directed by Peter Chung

Vojna so strojmi je prehratá. Takže zostávajú len dve možnosti, ako prežiť. Buď stroje porazí Neo alebo sa pridajú k nám a vytvorí sa aliancia.  Skupinka ľudí žijúcich na povrchu, sa usiluje o to, aby sa stroje k nim pridali dobrovoľne. Zapoja ich do ich vlastného Matrixu a ukážu im život s pohľadu ľudí.
Táto epizóda je zaujímavo podaná prostredníctvom farieb, tvarov a celkového poňatia vojny medzi ľuďmi a strojmi. Pochop svojho nepriateľa a zrazu nechápeš vojnu.

Celé dielo AniMatrixu obsahujúceho 9 animovaných epizód poskytuje zaujímavý pohlaď na celý konflikt medzi ľuďmi a strojmi a taktiež pohľad na svet. Môžete si taktiež pozrieť jednotlivé časti zadarmo na internete The AniMatrix alebo kúpiť na DVD za rozumnú cenu 990,-SK. Toto dielo rozhodne stojí za pozretie.