Descendants of Darkness

Manga alebo anime? V tomto prípade je to úplne jedno. Nech siahnete po ktorejkoľvek z ponúkaných možností (dve vám nestačia?), garantujem vám, že svoje rozhodnutie neoľutujete. U mňa sa táto viac-menej filozofická otázka začala dlhým dumaním nad tým, či sa mi chce obdivovať čiernobiele obrázky, alebo si ich vychutnať vo farebnom prevedení, s dynamickým pohybom a hudobným doprovodom. Nakoniec som skončila pri pláne B, ktorý skĺbil oba žánre dokopy. Znamenalo to asi toľko: najprv anime, potom manga. No a celý vzniknutý experiment ma priviedol k poznaniu, že Yoko Matsushita (cool woman)  je geniálnym človiečikom...

Na úvod, dúfam, postačí pár krátkych informácií, ktoré by vás možno mohli zaujať. Ak nie, preskočte nasledovné odstavce (... zase sa nechcete vzdelávať?!) a vrhnite sa rovno na obsah deja, ktorý som sa snažila ako-tak uceliť (je ťažké spomenúť si na detaily, ak vám pred nosom behá kopa bishounenov a vy odrazu riešite dilemu, ktorý z nich je krajší:o)).

Takže Yami No Matsuei v knižnej podobe, známej pod pojmom manga, má momentálne 11 zväzkov a stále nie je dokončený. Najnovšia časť (aspoň, tak to uvádzajú zdroje na nete) vyšla rok či dva dozadu a tak, ako to vo svete otakov už raz býva, vyvolala obrovské davové šialenstvo, ktoré sa našťastie skončilo iba vypredanými regálmi, preťaženým internetom a prázdnou peňaženkou.

Anime je o niečo dlhšia, celkovo 13 častí, takže by sa mohla pokladať za ukončenú, teda ak máte radi neutrálne konce:o). Lenže v tomto prípade si Yoko Matsushita radšej nechala pootvorené zadné dvierka, pre prípad, že by ju niečo napadlo. Ja osobne to považujem za veľmi rozumný ťah, pretože by som sa s radosťou dozvedela o svojich obľúbených hrdinoch oveľa viac pikošiek (no tak dobre! Jednoducho mi chýýýbaaa Hisoka snif).

Ak sa niekto rozhodne spraviť z mangy anime, pridŕža sa obsahu v knižnej podobe, alebo sa na to vykašle a čo-to si zmení, vystrihne, vyhodí, jednoducho si povie: „Potrebuje to zmenu!“. Vo väčšine prípadov sa to nevypláca (tak napríklad Gravitation). Samozrejme nám (Liu, Misako a Yao-san) sa podarilo natrafiť na zlatú baňu. Stručne zhrnuté: v nasledujúcich riadkoch si, vážené otakovské publikum, vypočujete, lepšie povedané prečítate, ódu na dokonalosť Yami No Matsuei :o).

Teraz by mala nastať dlhá pauza, ktorá vyhecuje napätie. Ja na to použijem tri bodky, ktorými sa pokúsim uchmatnúť si chvíľku času, pretože vôbec neviem, kde začať. A neustále opisovať dej nejakej anime s dosť často používaným scenárom – obšírne predstavím postavy, ich životné ciele, rozoberiem vzťahy, posťažujem sa na brutalitu a prezradím všetky skryté tajomstvá, čo tam na nás čakajú – sa síce môže považovať za určitý spôsob, ako predstaviť otakom recenziu, ale potom sa tá radosť, že si pozriem niečo naozaj kvalitné, stráca. No na čo mám čumieť na anime, o ktorej dopredu viem, že v nej môj miláčik nezomrie zdĺhavou a krutou smrťou, ako sa na prvý pohľad zdá; že nikto neprežije; že Tsuzuki vôbec nie je človek; že Hisoka umieral tri roky a že hlavný predstaviteľ záporaka Murakiho pripomína bájneho nepriateľa Sherlocka Homelsa, ktorý je mimochodom obľúbený knižný hrdina malého Conana?! (Liu: A vraj ona k podobným typom kaziacim potešenie z anime NEPATRÍ -­_-´ Yao, veď všetko prezradíš!!!)
 ... Jedným z hlavných hrdinov je veľmi sympatický bishounen, ktorý pracuje v agentúre zaoberajúcej sa záhadnými úmrtiami. Tento pán, s charakterom sťa bájny spevák z Nittle Grasperu a veľkou chuťou na sladké, sa volá Tsuzuki. Ak prižmúrime pravé oko, mohli by sme jeho povolanie nazvať: „policajný inšpektor.“ Sme však profesionáli, takže použijeme slovíčko „Shinigami,“ čo v preklade znamená „Anjel smrti.“ A pretože títo „ľudia“ pracujú v skupinkách, bolo by vhodné predstaviť vám i jeho kolegu. Ehm... vzhľadom na menší technický problém: Tsuzuki + partner = vzťah ukončený po týždni, bude to dosť problematické (čo už, keď Tsuzuki neustále myslí na čokoládové torty a podobné vecičky kaziace zúbky malým deťom. A ak k tomu ešte pridáte svoju stúpajúcu náklonnosť, presahujúcu rámec profesionálnej spolupráce, radšej zaradíte spiatočku a rezignujete. Nie je tak, Tatsumi-chan?:o))

Takže, prípad, na ktorom má Tsuzuki pracovať a ktorý mu bol nemilosrdne pridelený, má na svedomí to, že nový partner mu skoro vpáli guľku rovno do brucha. Nebyť jeho pekných zelených kukadiel a nevinnej tváričky, Tsuzuki by toto gesto určite neponechá bez náležitej pomsty. Ibaže Hisoka patrí k tej časti bishounenov, ktorí si vás napriek svoju ľadovému zjavu a detinskému správaniu dokážu získať, aj keby po vás hádzali katany:o).

Náš párik je teda na svete. Napriek menším nezhodám v podobe koho bude ten posledný kúsok jedla, či ako rýchlo opiť šestnásťročné dieťa, sa Tsuzuki postupne s Hisokom zbližuje a tým môžeme vzťah na profesionálnej úrovni poslať do zadku. Vzniká tu silné citové puto, ktoré miestami prerastá do jemného shounen-ai. Naozaj iba do jemného, takže ak patríte k silným odporcom love stories na báze bishounen x bishounen, môžete si túto anime pozrieť s kľudným svedomím. Okrem objatia a dvojzmyselných slovných hračiek tu toho viac nenájdeme. (Please, only one chu!!! Liu: Yao wa hentai... to len tak z princípu =^^=)

No a jednotlivé zábrany, ktoré si postavy z anime okolo seba vytvorili, aby tak zachovali svoje tajomstvá v bezpečí, sa zrazu rúcajú a na svet prichádzajú fakty, ktoré dokážu šokovať, nahnevať i pobaviť. Záleží to od vášho uhla pohľadu, danej situácie a nálady. Ak ju máte veľmi rozčarovanú a patríte k romantickým dušiam, pár kvapiek sĺz si vás nájde hneď v druhej časti. A to som sa ešte nedostala k hudbe!

Yami No Matsuei patrí k dielam s vysoko nasadenou priečkou vo svete otakov. Poväčšine sa mu prideľuje známka: veľmi dobré. Svedčí o tom i 13 epizód, každá samostatne oboznamujúca diváka s jednotlivými postavami, ich životnými príbehmi a dejom, ktorého úlohou je priviesť jedinca k otázke života a smrti, k možným podobám lásky, či len tak zaútočiť na city a v tej správne chvíli vás rozosmiať, alebo naopak rozplakať. Dej je priehľadný, nikdy neodbočuje, nezmätie, je dynamický s množstvom krvi, napätia a štipky romantiky. Odhaľuje nám dnešné ponímanie sveta démonov, anjelov a ľudí. Ich symbiózu, vzájomné ovplyvňovanie i deštruktívne vlastnosti, ktoré sem jednoducho patria.

Je jednoduché vnútiť názor, no ja by som bola nesmierne rada, keby ste si ho vytvorili sami. Stačí, ak po prečítaní recenzie siahnete po tejto anime a ponoríte sa do sveta s gotickým podtónom, kontrastom medzi kvapkami krvi a snehovými vločkami, pesimistickým názorom na ľudské bytie, či každodennou radosťou s nanovo prežitého dňa, aj keď ste po smrti...

Názov: Descendants of Darkness Autor: Yoko Matsushita (predloha)
Japonský názov: Yami No Matsuei Režia: Hiroko Tokita
Alternatívny názov: - Hudba: -