Túžba a Opatrnosť

Túžbu a opatrnosť väčšina ľudí charakterizuje jednoduchou vetičkou: „opakovaná lož sa stáva pravdou, či stávaš sa tým, na čo sa hráš.“ Myslím si, že sú to veľmi povrchné prirovnania. Určite, ak máme dočinenia s filmom, ktorého zložkami sú „krv a mäso“ alebo ak chcete „romantika s erotikou“. Aj keď poukázať na šteklivé scény, pri ktorých sa zrýchľuje tep je cesta pohodlná a lákavá, my sa v prvom rade pozrieme, čo koluje v jeho žilách za krv.

V minulosti sa mnoho žien vydávalo za mužov, ktorí sa im hnusili, ba priam ich nenávideli. Tie ženy si často zvykli na údel domácej paničky. Boli skrotené, zlomené a niekedy dokonca zamilované práve do toho muža, ktorý sa im tak hnusil. Pritom sa samé na nič nehrali, dávali otvorene najavo svoje nesympatie a pohŕdanie. Aj keď takýto model ženy s našim filmom toho nemá veľa spoločného. No možno sa práve teraz pýtate sami seba: „ako sa to mohlo stať?“

Vo filme Túžba a opatrnosť tvoria silné jadro viaceré slová – napríklad také, vlastenectvo a láska. Láska, ak je silná a čistá, dokáže dokonca obetovať aj samú seba. Zomrieť pre vlasť, to znamená zomrieť pre lásku k svojej rodine či ideálom. Mnohým ľuďom už len táto samotná vidina sebaobetovania pripadá svojim spôsobom romantická. Ak niekto ohrozuje vašu vlasť, neohrozuje len politický režim. Chce vám vziať všetko čím ste – rodinu, jazyk, domov a dokonca spôsob vášho myslenia. Vlastenectvo, to je láska k svojmu zázemiu, blížnym i sebe samotnému.

Čo ak už vojna trvá príliš dlho? Domov už dávno nie je tým, čím býval. Rodný jazyk pripomína bolestivý šepot porazených, zem stoná pod každým vašim krokom, v očiach ľudí sa značí prehra a hlad. Dokonca i vzduch vonia inak. Jediné, čo vám ostalo, je vaše telo, duša, nenávisť... A túžba opäť milovať.
Ak sa láska na prvý pohľad môže zmeniť v nenávisť, môže sa nenávisť na prvý pohľad premeniť na lásku? Ak nepriateľovi patrí dokonca už i vaše telo, čo sa stane, keď vám vezme i dušu? Budete porazení? Nie, ak máte i vy tú jeho!

Film Túžba a opatrnosť je šachová partia s nepriateľom, kde vlastenectvo postupne nemá žiadny význam a preto sa vytráca. Nehrá sa v nej o nič menšie ako o ľudskú dušu. Opatrnosť bude porazená túžbou. Nenávisť láskou. A samotná hra nebude mať víťaza.

Toto veľdielo s pompéznou hudbičkou režíroval Ang Lee, ktorý – ak by ste náhodou nevedeli – má za sebou napríklad filmy ako Skrotená hora či Tiger a drak. Túžba a opatrnosť je ponorená do histórie východnej Ázie. Ang Lee nám opäť predvedie svoje schopnosti,  vyzdobí film dobovými prvkami a podáva ho veľmi presvedčivo. Divák sleduje dva protipóly, ktoré sa k sebe stále viac a viac približujú. Špiónka, ktorá sa infiltrovala na pôdu kolaboranta a vlastizradcu, sa mu snaží za každú cenu dostať pod kožu a docieliť v záujme krajiny jeho smrť. Je to milostný trojuholník muža, ženy a jej úlohy, ktorú prijala. Divák je tiež očarený kvalitnými dialógmi, kostýmami, ale i animálnymi prvkami, v ktorých sa mu okrem iného pripomenie, že kamasútru nepoznajú len Indovia. Vo veľkej miere je však zaujatý spomínanou zápletkou. Tá by ale bez práce a presvedčivosti Ang Leeho vyznela podľa mňa veľmi prázdne takže spomínaný film určite odporúčam hlavne všetkým ženám, ktoré chcú vidieť príbeh o láske a citoch spracovaný tak, ako to tu ešte nebolo. Verím, že nebudú sklamané a ich hodnotenie bude veľmi vysoké. Muži to určite môžu skúsiť tiež. Detailne vykreslené charaktery, cudzia kultúra a prostredie zaujmú a film koniec koncov vyhral Zlatého leva, takže na ňom niečo je a zaznamenáva neobvyklé ohlasy i u opačného pohlavia. Určite nie iba kvôli sexu, pri ktorom stúpa izbová teplota.

Divákovi, ktorý sa s ázijským kontinentom na filmovom plátne ešte nestretol, budú mená hercov pripomínať asi iba rozsypaný čaj. Ostatní však určite ocenia, ak spomeniem meno Tony Leung Chiu Wai. Tento ostrieľaný herec je často omylom zamieňaný za svojho hereckého kolegu Tony Leung Ka Faia. Aby k podobným nedorozumeniam nedochádzalo, obaja Tony Leungovia si vyslúžili prezývky. Tie trefne sedia s fyzickým vzrastom oboch hercov. Práve menší Tony Chiu Wai, alias „Short Tony“, dostal v tomto filme možnosť poprieť svoju prezývku veľkým výkonom. A či sa to podarilo? Určite áno! Tony Chiu Wai bezcitnú postavu zahral s mrazivým citom pre detail. Možno niekoho poteší, že zahanbiť sa nenechal ani v posteľných scénach, kde ukáže viac než iba divokú krv. Po takom výkone už musí aj jeho kolega „Big Tony“ vedieť, že veľkosť nie je všetko.

Ženskou polovičkou mu je mladá debutantka Tang Wei. Úprimne, o tomto filme som moc nevedel a kládol som si otázku, prečo sa v ňom neobjaví sladká Zhang Ziyi? Až keď som zbadal prvú erotickú pasáž, uvedomil som si, že pre krehkú Zhang by to bolo priveľké sústo. Mladá herečka, ktorú zúfalí režiséri nevedia prinútiť ani k obnaženiu prsníka, by po prečítaní scenára asi skonvertovala na Islam a schovala sa pod nakób (závoj na tvár). Divák vidí sexuálny život hlavných hrdinov drobnohľadom – divoký, pre Európana exotický, hlavne však neschovaný za zhasnutým svetlom. Vďaka dôkladnosti Ang Leeho preto erotické scény zanechajú naozaj silný dojem. Aby sa však náhodou špiónke Tang Wei nekrivdilo, dostane možnosť očariť i svojim spevom, ktorý je určite najsilnejšou „umeleckou zložkou“. Čo vás na tom možno prekvapí, je fakt, že ani Zhang Ziyi by sa za takéto vystúpenie nemohla hanbiť. Tang Wei je pre Ang Leeho veľkým objavom a má presne to, čo tento film potrebuje – krv a mäso.

Ako to teda zhrnúť? Ang Lee nám priniesol emočne silný príbeh, ktorý však svoje city nedáva otvorene najavo. Je horúci i chladný, krásny i hrozivý a vo veľa ľuďoch asi zanechá rozpaky. Túžba, opatrnosť je však určite film, na ktorý sa po dlhom čase oplatí ísť do kina.

Túžba a Opatrnosť (tematický článok by Marek654)

Ang Lee, jenž se s hollywoodským studiovým systémem rozloučil stylově revizionistickým homosexuálním westernem pracujícím s prvky melodramatu ZKROCENÁ HORA, se po vzoru Paula Verhoevena a jeho ČERNÉ KNIHY vrátil do své „rodné“ vlasti a natočil obdivuhodně podvratný film o ženě-špiónce, která se musí za časů druhé světové války infiltrovat do „kolaborantské“ rodiny a narušit tak „rozum otcovské tradice“ (Cinema 3/2001, portrét Anga Lee, Alena Prokopová).

Hlavní hrdinka TOUHY, OPATRNOST, kterou ztvárnila debutující Wei Tangová, pečlivě vybraná z desetitisícovky uchazeček o roli, je další Leeovou poctou jednak jeho ženě, která inspirovala všechny ty sebevědomé ženské hrdinky jeho filmů, a zároveň žánrovou pamětí nenakaženou postavou, která nemůže dát plně najevo svou touhu a musí zůstat opatrná. Wong Chia Chi, jak se hrdinka psychologicky-nepsychologického a špionážně-nešpionážního dramatu s melodramaticky-nemelodramatickými motivy jmenuje, je tak ženskou pokračovatelkou mužských postav uvězněných v labyrintu zrcadel, kdy se „stávají tím, co hrají“: platí to jak pro newyorského otce od rodiny, jenž se v

PŘETLAČOVÁNÍ pokouší svého tchajwanského a tradicionalistického otce začlenit do amerikanizované rodiny, tak i pro intelektuálního čínského homosexuála, který naopak před svými newyorskými rodiči úzkostlivě skrývá svou skutečnou orientaci ve SVATEBNÍ HOSTINĚ.

Psychologické drama s pečlivou drobnokresbou postav, které nestaví na dlouhých dialozích, ale na schopnosti vyjádřit emoce skvostně komponovanými záběry, se tře s přepísklou, až kýčovitou estetikou filmu; špiónská podívaná, která neobsahuje skoro žádné intriky a překvapivá odhalení, je postavena na animálních erotických scénách na místo rychlé akce; melodrama, které nekončí a snad ani nemůže skončit happy endem. Ang Lee si toho bratříčka ke Zlatému lvu (za ZKROCENOU HORU) na MFF v Benátkách vysloužil právem, protože žádný jiný filmař nedokáže vyprávět o světě plném řádu a tradic, který se z nich vymyká, vypovídat o hrách a pochutinách, jež slouží ke šlechtění intelektu, a ke kinematografii přistupovat jako k ryzí zábavě, jež zamezuje skutečnému povznesení se.

Starý tchajwanský otec je mistrem v tai-chi (PŘETLAČOVÁNÍ), otec tři dcer je čínským šéfkuchařem a esem ve svém oboru (JÍST, PÍT, MUŽ, ŽENA), dívky hledající ty pravé manžely v austenovské adaptaci si neopomenou dát čaj o páté (ROZUM A CIT)… a Wong Chai Chi je sice naivní, ale bravurní herečkou, která svému poslání obětuje i to nejcennější – své panenství. Jako se syn snažíc se poamerikanizovat svého otce stává čím dál tím víc nakaženým tchajwanskou kulturou a tradicemi, je více chápajícím (PŘETLAČOVÁNÍ), jako věčně nespokojené dcery pochopí pravou – metafyzickou – podstatu jídla (JÍST, PÍT, MUŽ, ŽENA), jako vědec, jehož city se zvnějšní do podoby zeleného obra (HULK)… i Wong Chai Chi se stává tím, koho původně jenom hrála – paní Mak.

Pokud v Leeových předchozích filmech byla věnována až perfekcionistická pečlivost přípravě jídla anebo objevu, hrdinové (ať už kuchaři, viktoriánské sestry či vědci) vždy ve chaotickém světě nalézali řád, který v TOUZE, OPATRNOSTI je představován hrou v mahjong, kterou průměrný Evropan nedovede pochopit a která měla i své místo ve STVOŘENI PRO LÁSKU, Wong Kar-Waiově melodramatu, v němž širší publikum zaujal výkon Tonyho Leunga. Jenže v TOUZE, OPATRNOSTI Leunga ztvárňuje pana Yee - kolaboranta, ústřední zápornou postavu.

Významnou roli zde sice také sehrává nevyřčené a pouze tušené, pnutí mezi hlavními představiteli, ale pečlivá práce nikoliv s rytmizováním pohybu a jeho až archaickou estetizací po vzoru filmů noir zde vystřídala hra na to, kdo má nad kým vrch – kdo se má podřídit, stát se submisivním, a kdo dominantním.

Postavy se nepohybují v ladných, zpomalených gestech na pozadí od deště oprýskaných kandelábrů, ale v „buržoázním“ prostředí dochází k podrobování si při sexuálních „hrátkách“, které spíše připomínají až  jakousi přizemní verzi vzlétnutí a ryzí akrobacie z TYGRA A DRAKA. Explicitní postelové výjevy, v nichž nechybí penis Tonyho Leunga či bradavka v pozoru Wei Tangové, nejsou samoúčelné už proto, že nám dovolují nahlédnout ještě více do nitra postav a přestože přichází až po víc jak hodině a půl skoro tříhodinového filmu, ve vyprávění pracujícím s kontrasty mají své pevné místo.

Nepředpokládám, že by po uvedení filmu, přestože mezi hlavními představiteli funguje chemie naprosto dokonale, vstoupnul zájem o sex atletického ražení, v němž jde o to, kdo má navrch, jako po uvedení POSLEDNÍHO TANGA V PAŘÍŽI vstoupl zájem o anální sex. Nedokážu ani odhadnout, nakolik Leeova stylová nestylovost a podvratnost ovlivní asijské melodramatické filmy, jejichž askeze byla tolik osvěžující oproti sexuální dráždivosti festivalových pecek 70. let, zajímavé je ovšem si všímat, jak Lee pracuje důmyslně a systematicky s obojím, jak s askezí, tak sexuální explicitností.

Zábavné je porovnávat si i nevystříhanou, bez jedné minuty 160 minut dlouhou verzi filmu s tou čínskou zkrácenou, v níž chybí právě ony inkriminované „milostné“ scény. Je to jako se dívat na TYGRA A DRAKA, z nějž někdo vystřihal všechno to wire-fu, či na HULKA, který by přišel o zelenou příšeru v poušti, kterak pomocí skoků utíká vojenským vrtulníkům a tanky hází v dál. Podívaná to je pak soudržnější, ale chybí to vnitřní pnutí, ta  potěcha z kladení protichůdných prvků proti sobě, ten šok, když dojde k první sexuální scéně či ta emociální drtivost, která je spojena s první vraždou, v níž se statická kamera s dlouhými záběry poprvé roztřese a dá tak divákovi pocítit, v jakém psychickém stavu se právě nacházejí naši hrdinové.

Zatímco Holanďan Paul Verhoeven vidí dějiny jako nikdy nekončící, Tchajwanec bez domova Ang Lee, jehož prarodiče byli popraveni během čínské komunistické revoluce, natočil film bez jakýchkoliv politických paralel či jinotajů. TOUHA, OPATRNOST musela být sice nahrazena jiným asijským zástupcem v oscarovém klání, protože neměla dostatek asijského štábu, a důmyslným rámováním, jímž se upomíná na Leoneho majstrštyk TENKRÁT V AMERICE sice sahá až příliš vysoko, ale tak fascinující podívanou, která není poučena žánrovou minulostí, ale učí se ji po čas filmu prostřednictvím hlavní hrdinky navštěvující kino, aby člověk v současnosti pohledal.Už dlouho jsem neviděl film, který by se takhle dokázal rozležet v hlavě, přičemž jeho tvůrce, fascinován jídlem, je jako krysák Remmy, který i tomu nejcyničtějšímu kritikovi dovede naservírovat běžný pokrm jako tu největší specialitu od mistra šéfkuchaře znalého západního žánrového menu, že nezbývá, než před ním padnout na zadek a udělit maximální hodnocení.

Réžia: Ang Lee
Scenár: James Schamus, Eileen Chang
Dĺžka: 148 minút