Fearless

Začiatok 20.storočia prináša v Číne prelom v bojových umeniach a množstvo súbojov na život a na smrť. Bojovníci prezentujúci spôsob WuShu majú svoje výsady, ale nie všetci ich dokážu vnútorne pochopiť. Jedným z tých najlepších v tomto bojovom umení sa stáva i Hou Yuan Jia (Jet Li) - aj on postupne podľahne čaru slávy a nikdy nekončiacim oslavám po daných výhrach. Vnútorne sa však prepadá. Súboje odrazu nemajú preňho žiadny význam. Stáva sa neporaziteľným až naraz prichádza krutý zlom v jeho živote. Po zabití súpera si ho vyhľadá následná pomsta jeho syna, ktorý vyvraždí rodinu obávaného bojovníka...
Úpadok na mysli ho zavedie do miest, kde civilizácia ešte neupadla na blahodarnosti a zvrhlej úrovni veľkomiest vtedajšej doby. Roky utekajú a Hou Yuan Jia znovu nachádza zmysel života, do ktorého začlení aj nové vnútorne bohatšie tradície, aby sa následne vrátil späť. Späť tam, kde vyrastal a následne tam položil základný kameň pre budovanie bojového štýlu WuShu, pri ktorom nemusí prísť nikto o život. Skorumpovanej vrchnej triede sa však veľmi nepozdáva nová budujúca sa tradícia a radšej chcú medzi obyvateľmi propagovať umenie vyspelého západu. V ceste im teraz stojí len nebojácny a nezdolateľný Hou Yuan Jia.

Ronny Yu po nie celkom výraznom filme Freddy vs. Jason (raiting - 40%) natočenom v USA, založenom na známych hororových postavách a nekonečných teen-vyvražďovačkách, vytvoril v celku solídny film (odohrávajúci sa v Číne) s názvom Obávaný bojovník (Jet Li´s Fearless). Mám však menšie výhrady k jeho réžii: na začiatku som samozrejme neočakával nič prevratné. Ale...  To, že sa celý film točí len okolo hlavnej postavy, malé drobnosti pri budovaní atmosféry v samotných súbojoch, kde nie vždy dokázal správne umiestniť kameru, či navodiť skľučujúci okamih, tak aby sme to viac prežívali s trpiacimi osobami a v konečnom dôsledku aj záver filmu, by sa dalo považovať za fakt, že mu celý tento experiment vyšiel oveľa lepšie, ako sa na prvý pohľad zdá. Nakoniec musíte uznať, že Ronny Yu má niečo do seba a keď náhodou nepoľaví, môže ešte stále napredovať.

Film mal po uvedení do kín úspech hlavne v samotnej Číne($13milUSD) a potom už len v USA($24milUSD). V ostatných krajinách, bez väčšieho povšimnutia, kinami len prefrčal (u nás pre istotu ani nebol uvedený. Rovno poputoval na DVD, vďaka čomu som ho mohol vidieť), čo je podľa mňa škoda, pretože je to aj taká príjemná spomienka na roky 70-te, keď sa k nám z Ázie hrnul jeden film za druhým, takže fanúšik starých filmov musí byť z tohto filmu nadšený.

Jet Li po veľmi vydarenom Utrhnutom z reťazí (Unleashed/ Danny the Dog ) vo Fearless nepoľavuje vo svojom výkone a možno je len naškodu, že sa scenáristi trochu viac nepohrali s príbehom. Mohol to byť jeden z Top filmov roka 2006. Ak bude Jet pokračovať v nastavenom trende úloh, tak sa môžeme do budúcna iba tešiť, niekoľkoročná zástavka v USA ho, dá sa povedať, držala na uzde. Až návrat späť cestou cez Európu do Ázie ho konečne nabažil na plnohodnotnejšie výkony.

Kamera v podaní u mňa neznámeho Poon Hang Sanga má svoje krásne momentky pri snímaní krásnej prírody vo vnútrozemí, obkolesenom dozelena sfarbenými pohoriami, kde sa odohráva stred príbehu s úplne ukľudňujúcim priebehom. Pri akčných scénach možno len chýbali trochu väčšie skúsenosti, ale konečný výsledok je stále nadpriemerný. Triková stránka pri nadhľade na miesta, kde sa odohrávajú boje nie je v dnešnej dobe až taká premakaná, ale to sú len detaily vo chvíľkovom snímaní z horného pohľadu.
Choreografia bojových súbojov pripadla na legendu, akou je Yuen Wo Ping (The Matrix, Tiger a Drak) a je to hneď poznať. Prináša nám plnohodnotné - teda nadľudské schopnosti pri mnohých súbojoch. A pri takomto filme to len prospieva. Pokiaľ teda máte radi trochu viac fantázie v akčnom podaní.

Film Jet Li´s Fearless hodnotím : 85%
Tržby v USA $24,6milUSD + mimo USA $42,3milUSD