Last Samurai

Začiatok predchádza ďalšie pokračovanie filmu...

„Hovorí sa, že Japonsko bolo stvorené mečom. Dávni bohovia vraj ponorili korálovú čepeľ a keď ju vytiahli, tak do mora kvapli štyri úplne dokonalé kvapky, z ktorých sa stali japonské ostrovy. Ja hovorím, že Japonsko stvorila hŕstka statočných mužov, bojovníkov, ochotných položiť životy za dnes už takmer zabudnuté slovo – česť.“

Posledný samuraj je príbeh o Nathanovi Algrenovi (Tom Cruise), vojnovom hrdinovi, pre ktorého život nebol len med lízať. Ako sa vrátil z americkej občianskej vojny, zanevrel na plnohodnotný život, ktorý žil predtým a ďalej ho prežíval so svojimi nočnými morami a spomienkami na krvavé boje, ktoré si doniesol okrem iného, z vojny. Stal sa z neho opilec, ktorý si ničoho neváži a vysmieva sa kladom vojny, ktoré iní vyzdvihujú do neba, pretože len on vie, aké to bolo. Aké bolo zabíjať ľudí, ktorí si to možno ani nezaslúžili. Napriek tomu, že už nebol tým istým chladnokrvným bojovníkom bez duše, pricestoval na pozvanie cisára do Japonska, aby vycvičil armádu, ktorá by bojovala proti samurajom. Pri tréningu absolútne neschopných mužov, ktorí, pravdepodobne, v živote nevideli zbraň, prežíval obrovský smútok vyvolaný výčitkami svedomia. Ako mohol potlačiť vzburu samurajov? Veď možno sú to len oni, kto mu môže pomôcť prekonať minulosť a postaviť sa tvárou v tvár nepriateľovi so cťou zrkadliacou sa v jeho tvári...

Posledný samuraj predstavuje ďalší veľkofilm bojovej povahy, ktorý otriasol svetom s celou svojou kinematografiou a stal sa prekrásnym pre mohutný zástup ľudí, ktorí si z neho zobrali niečo pre seba. Posledný samuraj rozpráva v podstate príbeh jedného muža s pochybnou minulosťou, ktorý je podaný takým spôsobom, že sa ho nielenže oplatí pozrieť, ale je plný hodnôt, ktorými by sa mal riadiť každý bez výnimky. Podľa mojej mienky sa stal životným poslaním, ku ktorému smerovala kariéra Toma Cruisa a jeho podaním sa stal nezabudnuteľným. Nevravím, že tento film predstavuje zábavu pre celú rodinu, ktorý by sa dal pozrieť mnohokrát. To naozaj nie. Videla som ho do konca len dvakrát, ale môžem povedať, že je to počet, ktorý stačí každému.

Scény sú, jedným slovom, veľkolepé a pomalým spracovaním záberov v neskutočne zobrazenom hlavnom boji pod taktovkou Edwarda Zwicka sa stávajú priam dokonalými. Okrem vynikajúcej kamery musím vyzdvihnúť aj hudbu Hansa Zimmera, ktorá priniesla atmosfére filmu účinok, o ktorom by mohli do konca života snívať mnohí režiséri, ale aj tak sa im to nesplní. Avšak, našťastie pre nás, Edwardovi Zwickovi sa to podarilo a nevzdať mu preto hold by bolo šialenstvo.

Prostredie filmu sa odvíja v krásnej scenérii Nového Zélandu, ktorá podtrhuje vierohodnosť scén. Práve kvôli nej a ešte kvôli neutíchajúcemu záujmu o samurajskú tematiku utŕžil Posledný samuraj väčšie tržby na Novom Zélande ako v samotných Spojených štátoch. Čo na to povedať? Obsadiť toľký počet japonských „hercov“ prinieslo svoje ovocie. O najlepšom podaní v radoch japonských hercov sa dá hovoriť o hereckom výkone Kena Watanabeho (stvárnil postavu Katsumota, predstavoval hybnú silu samurajov), ktorý hral vo svojom prvom filme v americkej produkcii a popritom rozprával aj po anglicky. Za túto postavu si vyslúžil nomináciu na Oscara, to hovorí za všetko.

Ďalší veľmi dôležitý aspekt, pre ktorý sa tento film stáva pre mňa jedinečným, je morálny kódex BUSHIDO, ktorým sa riadili samuraji. Tento kódex obsahuje sedem dôležitých princípov: odvaha, pravda, úprimnosť, zdvorilosť, česť, súcit, láskavosť. Príbeh sa odvíja ďalej len vďaka nim. Existuje veľa vojnových filmov, preslávili sa vďaka nespravodlivosti, ktorú vedeli tak presvedčivo podať divákom, ale je na svete aj toľko filmov s vojnovou tematikou, ktoré nás učia správnemu prístupu k spôsobu nášho konania a pritom nemajú mravoučný charakter?

Viem si predstaviť z akého hľadiska sa viacerí z vás vyhýbajú tomuto filmu. Počula som dokonca vety typu „Ja nie som príliš na vojnové filmy“, ale tento film nie je len o bojoch. Povedala by som, že na to, že je tento film zaradený práve do nich, nie je tam také kvantum týchto scén a film je o inom, o niečom dôležitejšom. Hovorí o cti, morálke, morálnom kódexe samurajov, ktorí sa nám, ľuďom dnešnej generácie, môže zdať neuveriteľný. Ale je hlavne o poslaní, ktoré musel splniť hlavný hrdina. Predtým, ako spoznal samurajov, totiž nemohol vedieť, že zoznámenie s nimi sa stane preňho osudovým. Nemohol vedieť, že česť môže byť taká silná v prípade, ak si presvedčený o svojej pravde. A v tomto ojedinelom prípade dostáva dokonca aj smrť podobu osloboditeľky...

,,Podobne ako samurajom, ani mne nie sú ľahostajní ľudia, ktorí potrebujú pomoc: ten, kto pomáha, je šťastnejší,“ Tom Cruise.