Kwaidan

Japonský duchársky horor má bohatú tradíciu a jeho korene siahajú až do prelomu 50. a 60. rokov, kedy ťažil najmä z kaidanov - strašidelných ľudových príbehoch z čias stredoveku. Jedným z prvých takýchto hororov je Kwaidan, režírovaný jednou z najvýraznejších osobností japonskej povojnovej kinematografie Masaki Kobayashim. Kobayashiho preslávili najmä hrdinské samurajské drámy a do čias samurajov, budhistických mníchov a nekonečných vojen medzi rodovými klanmi je situovaný aj Kwaidan.

Ide o Kobayashiho prvý farebný film vôbec a po technickej stránke sa jedná o dobový skvost. Kwaidan len tak srší fascinujúcimi farbami, ktoré z neho vytvárajú vizuálne veľmi pôsobivé dielo. Kobayashimu pravdepodobne učaroval expresionizmus a tak okrem niekoľkých nevyhnutných exteriérových scén (samurajské preteky a pod.) bola snímka natáčaná výlučne v ateliéri, za použitia nápaditých kulís, svetelných efektov a rozmanitých trikov. Simulovaná bola napríklad aj zasnežená krajina, nebo, búrka, les či námorná bitka, takže išlo o dosť nákladnú záležitosť, ktorá vo svojej dobe nemala s rozpočtom 350 miliónov jenov v rámci japonskej kinematografie obdoby.
Kwaidan sa skladá zo štyroch samostatných strašidelných príbehov, pomenovaných Čierne vlasy, Snehová žena, Bezuchý Hoichi a V šálke čaju, ktoré sú inšpirované literárnou predlohou Lafcadia Hearna - anglického spisovateľa a zberateľa starých povestí, pôsobiaceho v Tokiu. Všetky epizódy pojednávajú o konfrontácii nášho sveta so svetom duchov a neblahých následkoch, ktoré takýto stret zvyčajne má.

Čierne vlasy - príbeh samuraja, ktorý z túžby po majetku opustil svoju oddanú ženu, aby sa ku nej po dlhých rokoch s výčitkami svedomia vrátil, je slušným štartom filmu, hoci plánované finálne prekvapenie u mňa akosi nefungovalo a bolo mi už dopredu jasné, ako sa to celé napokon vyvinie. V závere sú badať počiatky známeho hororového fetišu dlhých čiernych vlasov, ktorý súčasní ázijskí režiséri doviedli do extrémnej a otravnej podoby.

Snehová žena - z môjho pohľadu asi najvydarenejšia a najdesivejšia epizóda Kwaidanu, v ktorej sú rozpoznateľné ranné prvky dnešných japonských duchárin. Démonickú snežnú ženu je možné považovať za predchodcu bledých krásavíc ako sú Sadako či Kayako a keď zoberieme do úvahy rok natočenia filmu, tak je zrejmé, že na vtedajšie publikum musel jej zjav pôsobiť minimálne rovnako hrozivo ako vzhľad spomínaných dvoch dám na súčasníka. Momenty, keď sa snehová žena zjavuje vo svojej nadprirodzenej podobe sú doprevádzané ostrými kvílivými tónmi, ktoré svojsky podporujú výsledný mrazivý efekt.

Bezuchý Hoichi - najdlhší, najmonumentálnejší a podľa mňa zároveň najteatrálnejší a najzdĺhavejší príbeh o slepom mníchovi, ktorý sa vďaka svojmu hudobnému nadaniu stane predmetom záujmu temných síl. Táto muzikáloidná epizóda akosi neulahodila hlavne môjmu stredoeurópskemu sluchu, Hoichiho precítený spev a brnkanie na tradičnú japonskú lutnu biwu totiž nemôžem nazvať inak ako disharmonickým zavíjaním.
V šálke čaju - zaujímavá myšlienka a znepokojivo pôsobiace prevedenie, z tohto dobrého námetu sa však dalo vytĺcť omnoho viac. Dajú sa tu postrehnúť jemné náznaky dnes tak populárnych duchárskych ľakačiek a niet pochýb o tom, že Šálka čaju neskôr inšpirovala mnoho tvorcov J-Horrorov. Solídna epizóda, ktorá si zaslúžila viac pozornosti a dlhšiu stopáž.

Resume: Kwaidan je klasikou japonského hororu, ktorá dnešného, Ringom, Grudgeom a podobnými bubárňami vytrénovaného a presýteného diváka síce ťažko vystraší, no ponúka zmyselný filmový zážitok. Patrí medzi najpozoruhodnejšie žánrové záležitosti obdobia 60. rokov a významovo ho možno pokojne zaradiť vedľa diel dobových mágov, akými boli Roger Corman či Mario Bava. O jeho kvalitách svedčí aj nominácia na Oscara v kategórii najlepšia cudzojazyčná snímka (zvíťazil náš Obchod na korze) a zisk zvláštnej ceny poroty na medzinárodnom filmovom festivale v Cannes.

Recenzia bola uverejnená aj na internetovej stránke Filmklub.sk: