Total War: Shogun

História ľudstva je plná bitiek a vojen. Neustále boje medzi ľuďmi sa odohrávali všade bez rozdielu rasy a viery. Najhlavnejšie je však to, že vojny sú len pre jednu vec. Niekto túži po moci, prípadne iných hmotných bohatstvách. Ale prečo chce človek stále viac a viac?

Boje ktoré sa viedli v minulosti sa vyznačovali neskutočnou brutalitou. Moc krajiny sa určovala počtom vojakov a keď po jednom boji ležalo na zemi niekoľko stoviek ľudí, nepredstavovalo to nič nezvyčajné. V porovnaní s dnešnou armádou, kedy sa každý vojak berie, ako dôležitý (hlavne z hľadiska politického) to ukazuje, čo bol človek ochotný spraviť len preto, aby uspokojil svoje túžby.

Niekedy však bolo jediné najrozumnejšie východisko bojovať. Bolo to napríklad v Číne, ktorá bola neustále ničená vnútornými bojmi, pokiaľ nebola zjednotená. Podobne tomu bolo aj v Japonsku.

Krajina je rozdelená do niekoľkých území, ktoré ovládajú Daimyovia (lokálny panovníci). Hlavným cieľom je zjednotiť celé územie Japonska pod jednu nadvládu, aby sa z vás stal Shogun.

Pred tým než sa pustíte do hlavnej kampane si len vyberiete klan,  ktorý sa vám najviac páči. Klany sa delia hlavne podľa ich špecifických bonusov, ako je napríklad lacnejšia výroba samurajov, alebo iných vojakov. Po výbere klanu sa dostane na taktickú obrazovku pri ktorej strávite najviac času pri hraní Shoguna. Na tejto mape je zobrazené celé Japonsko rozdelené podľa farieb rôznych klanov. Tu vykonávate presuny vojsk a zadávate mestám výrobu, sledujete čo robí váš sused, rozposielavate diplomatov na uzatváranie krátkodobých aliancii a ninjov na vraždenie súperových generálov. Proste obrazovka, ktorá obsahuje všetko potrebné pre vládnutie.
Druhý mód hry je boj. Zrejme najatraktívnejší, lebo tu môžete postaviť proti sebe naozaj rozsiahle armády (max. 960 vojakov proti 960 vojakom). Predstavte si ako 400 lukostrelcov naraz odpáli svoje šípi proti 700 vojakom na druhej strane rieky. Rozhodne pekný pohľad pre lukostrelcov. Najdôležitejšie je však to, že v tejto hre nevyhráva automaticky tá armáda, ktorá má najviac vojakov. Pravdaže je to výhoda, ale keď má menšia skupinka vojakov dobrú pozíciu na kopci, dokáže poraziť silnejšieho súpera.  - Lukostrelci demoralizujú pechotu, ktorá pomaly lezie na vrchol. Nanešťastie hore na kopci ich čaká oddiel najlepších samurajov. Vyčerpaný oddiel súperových vojakov sa púšťa do boja, ale proti čerstvým silám nemajú šancu a dajú sa na útek. Ešte zopár posledných šípov je odpálených do radov utekajúcich vojakov a malá armáda zdemoralizovala oveľa väčšiu armádu, ktorá už nemysli na nič iné než útek. Ešte jeden zblúdilí šíp zasiahne generála a výhra je perfektná - . Však nie vždy idú boje takto ľahko a keď máte zapnutý úplný realizmus (obmedzené množstvo šípov, morálka vojska, atď.) sú boje prakticky autentické.

Diplomacia je v tejto hre stiahnutá na minimum a nekonajú sa preto žiadne zložité presviedčania. Taktiež, ako zabíjanie súperových generálov. Jediné čo rozhoduje je level jednotky – čím väčším, tým väčšia pravdepodobnosť, že jednotka uspeje.

Grafika je celkom pekná vzhľadom na vek hry. Aj keď je vojsko iba grupa plochých obrázkov dá sa nato pozerať. Boje sa odohrávajú na veľkých plochách takže priestoru k taktizovaniu je tu vždy dosť. Snáď by som mal problém s tým, že sa opakujú mapy rôznych povrchov a po určitej dobe viete, kde je dobé postaviť armádu.

Ovládanie je klasické, ako ho poznáme už z veľa RTS. V mestách sa po postavení určitej budovy môže začať s tréningom jednotiek, ktoré sa vyrábajú počas jedného kola. Potom sa vytvorí armáda a ide sa do boja.

Keď to mám tak zhrnúť musím povedať že som sa pri tejto hre bavil a zažil kus Japonskej histórie. Táto hra má však jednu vážnu chybu. Stačí keď hneď na začiatku postavíte niekoľko armád a začnete útočiť viacerými vojskami na jedno územie. Keď počítač vidí, že vaša armáda je oveľa väčšia než tá jeho, začne ustupovať. Od polovice hry som tak už nepotreboval viesť ani jeden boj manuálne, ale nechal som to prebehnúť automaticky.

Shoguna odporúčam každému milovníkovi stratégii a keď ste ešte fanúšikom japonskej histórie, nieje čo riešiť.

Minimálne systémové požiadavky:

Windows XP/ME/2000/98SE