Lost Odyssey

Lost Odyssey: Za hranice nesmrteľnosti a ešte ďalej

Lost Odyssey je druhou hrou, ktorú má na svedomí štúdio Mistwalker. Ich prvotina s názvom Blue Dragon bolo konzervatívne JRPG, čo bola v podstate aj najväčšia výčitka herných recenzentov, pretože do žánru totiž nepriniesla nič nové, iba predostrela klasickú hrateľnosť v podobe, v akej ju vídame už pekných pár rokov. Lost Odyssey opätovne zostáva v žánri JRPG, avšak už od pohľadu sa tvári dospelejšie.

Boj medzi zástancami konzervatívneho prístupu k JRPG a tými, ktorí volajú po modernizácii tohto žánru, prebieha v súčasnosti na dvoch frontoch. Zástancovia tradičného prístupu volajú po zachovaní náhodných súbojov, ktoré prebiehajú na ťahy. Opačný tábor sa domnieva, že náhodné súboje sú prežitok z minulosti, kedy konzoly nemali dostatok výkonu, aby sa na mape pohybovali aj nepriatelia a samotný súboj by mohol byť pre oživenie real-time.
Už spomínaný Blue Dragon zachoval turn-base súboje, ktoré však neboli náhodné. Svojich súperov ste na mape videli a ak ste chceli, mohli ste sa im pokojne vyhnúť. Lost Odyssey má i v tomto úplne jasno a spravila jasný krok vzad - boje ostali turn-base a sú opäť náhodné ako za starých čias. Či je to plus alebo nie, nechám s radosťou na vás. Len pre úplnosť dodám, že mne tento prístup nevadí. A komu áno, nech si zo záverečného hodnotenia odráta zopár bodíkov podľa vlastného uváženia.

Už z predchádzajúceho odseku je jasné, že žiadne veľké zmeny oproti ostatným JRPG hrám čakať nemôžeme. V súboji vždy oproti sebe stojí vaša partia voči súperom/bossovi, pričom sa jednotliví hrdinovia striedajú v ťahoch a uštedrujú druhej strane údery mečmi a inými ručnými ubližovateľmi, zosielajú na nich blesky i hromy a tí mierumilovnejší liečia svojich kolegov. Nič neobvyklé. A predsa len sa jedna novinka v tejto oblasti nájde. Súboje sú obohatené takzvaným ”ring” systémom. Ide o maličkosť, kedy sa pri fyzickom útoku vášho hrdinu na obrazovke objavia dva kruhy – jeden menší a jeden väčší. Vašou úlohou je stlačiť príslušné tlačidlo v momente, keď sa oba kruhy pretínajú. V závislosti od toho, ako sa vám to podarí, môže práve vykonávaný úder byť obohatený o rôzne bonusy: môže ubrať viacej hitpointov, byť presnejší, spôsobiť uspanie protivníka, alebo ho nakaziť jedom. Formu bonusu navyše určujete vy podľa toho, aké prstene má váš hrdina práve nasadené.

Tým sa nám pôvodne jednoduchý bojový systém mierne komplikuje a kto by čakal, že to je jediná inovácia, čakal by zbytočne. Vo svojej skupine môžete a budete mať okrem klasických smrteľníkov aj hrdinov “nesmrteľných“ (prečo je tomu tak, to si povieme neskôr). Schopnosti, akými sú napríklad rôzne druhy mágie alebo špeciálne útoky, však dostávajú len smrteľné postavy (z prsteňov) a nesmrteľní sa ich musia od nich naučiť. Na vás tak ostáva tradičné rozhodnutie JRPG žánru, koho čo naučiť (teoreticky sa nesmrteľný môže naučiť úplne všetky schopnosti smrteľníkov, ale verte mi, toľko voľného času nemáte) a ako poskladať vašu skupinu tak, aby zvládla aj jednotlivých bossov. Tí sú jednoducho fantastickí a už vopred vám môžeme povedať, že súboje s nimi si jednoducho užijete. Bezduché búšenie do všetkých častí ich tiel je platné asi ako búchanie do dverí ministerstva kultúry v snahe vysvetliť im, že aj video hry môžu byť umenie a treba ich podporiť. Naopak, treba prísť na ich slabiny a využiť všetky schopnosti vašej skupiny tam, kde ich to najviac bolí!

No a čo by to bolo za správne JRPG, keby nemalo poriadny príbeh. Najlepšie nejaký epický, monumentálnych rozmerov. Jeho štruktúra je pre daný žáner rovnako klasická ako súbojový systém. Ak hádate, že tu máme obligátnu záchranu sveta pred psychopatickým šialencom a vnútorné problémy hlavného hrdinu, môžete si odobrať do Delph. Vraj sa im stratila Sibyla. A aby som nezabudol, nechýba tu ani tá najdôležitejšia ľudská emócia – láska.

Príbeh sa nám točí okolo hlavného hrdinu menom Kaim, ktorý má jeden veľký problém. Žije už totiž viac ako tisíc rokov a stále sa mu ”nedarí” zomrieť. Niektorí z vás by si pomysleli, že to nie je problém, skôr naopak. Avšak pre Kaima je tento osud prekliatím. Videl tak veľa ľudí, ktorých miloval, zomrieť. Videl a zažil tak veľa vecí, že už nikdy nič nové nespozná…

Kaim teda putuje životom sám a postupne prišiel o všetky svoje spomienky za posledných tisíc rokov. Vie len jedno. Že už nemá chuť sa opäť zamilovať. Vie totiž, že o svoju milovanú jedného dňa aj tak príde. Stal sa z neho nájomný žoldnier bez minulosti a budúcnosti.

Je však na nás, aby sme sa s ním vydali na strastiplnú cestu poznania. Aby sme odhalili jeho identitu, dôvod jeho nesmrteľnosti. Aby sme odkryli jeho spomienky a naplnili jeho osud na zemi. Počas tohto štvordiskového eposu tak budeme svedkami toho, ako sa nám pôvodne zatrpknutý bojovník, z ktorého raz za čas vypadne jedno obyčajné slovo, mení. Ako? To si už nechám pre seba. Nechcete predsa, aby som vám prezradil to najdôležitejšie z celej hry, alebo áno???

K technickému spracovaniu by som povedal asi toľko, že autori licencovali a následne použili Unreal Engine 3. Nemôžem povedať, že by som ho osobne považoval za najvhodnejší pre tento typ hry, ale budiš. Autori sa s ním však popasovali veľmi dobre a môžeme tak naraziť i na lokality, ktoré sú vyslovene nádherné alebo priemernejšie. V engine sú spracované aj jednotlivé animácie, takže na žiadne CGI sa netešte, pričom hudba v podaní Nobua Umeatsa snáď ani nemôže byť zlá. Ale na druhú stranu je to práve ona, ktorá vám dá „najtvrdšie“ pocítiť, že hru vytvoril tím stojaci za sériou Final Fantasy, aj keď ani grafický štýl sa nesnaží tento fakt nejako zatajiť.

Lost Odyssey vám vyrozpráva epický príbeh životom ťažko skúšaného hrdinu. Dozviete sa, že byť nesmrteľným nie je až taká zábava, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Keď si uvedomíte temné stránky (pozdravujem fanúšikov SW) takého osudu, hru neodložíte, až pokým Kaimovi s jeho ťažkým bremenom nepomôžete. Aký bude? Nechajte sa prekvapiť. Máte totiž pred sebou minimálne 55 hodín skvelej zábavy, tak si ju užite.

Výrobca: Mistwalker (http://www.mistwalkercorp.com/)
Distribútor: Microsoft (http://www.ndparking.com/http.sk)
Typ hry: JRPG