Final Fantasy Tactics

Final Fantasy: War of the Lions (PSP)

Hry zo série Final Fantasy boli po dlhé roky vždy a len pravoverné japonské RPGčka. Zlom prišiel až s vydaním na prvý pohľad nenápadnej ťahovej stratégie. Odvtedy sa nám do rúk dostali FF hry z viacerých žánrov, ale prvá lastovička je len jedna a na tú sa nezabúda. Dámy a páni, privítajte FINAL FANTASY TACTICS.

Hra, ktorú som spomenul už v úvode, vyšla pôvodne na dnes už staručkej a legendárnej PSOne. Písal sa vtedy rok 1997 a vydavateľská spoločnosť Square sa z nepochopiteľných dôvodov vykašlala na Európu a šancu vyskúšať prvú nie RPG Final Fantasy hru, dostali len hráči v domácom Japonsku a v US. K desiatemu výročiu vydania tejto hry sa však stalo niečo ťažko uveriteľné a Final Fantasy Tactics vyšla v remaku pre handheld PSP. A tento raz Square nezabudol ani na Starý kontinent. Môžete teda v pokoji zabudnúť na všetky PSP must-have tituly ako Locoroco alebo Patapon, pretože ak existuje jedna jediná hra, ktorá vám ospravedlní čiastku vynaloženú na kúpu PSP, je to práve Final Fantasy Tactics: War of the Lions.

Na rozdiel od klasických Final Fantasy hier FF Tactics používa jednoduchú izometrickú mapu (teda pravdu povedať, niektoré sú celkom slušne členité), ktorá je mriežkou rozdelená na štvorce. Ak ste si práve predstavili šachovnicu, ste doma. Paralelu so šachmi však môžeme použiť aj naďalej. Na mapke nám totiž proti sebe stoja dve nepriateľsky naladené skupiny a úloha hráča a stratéga v jednej osobe je zabezpečiť, aby práve vaša skupinka bola tá, ktorá tlčie tých na opačnom konci po hlavičke troška silnejšie a na konci sa raduje z víťazstva. A vy sa samozrejme radujete z dobre vykonanej práce, za čo ste odmenení ďalším postupom v deji.

Keď sme už pri deji, nedá mi nepristaviť sa pri ňom o čosi dlhšie. S pokojným svedomím prehlasujem pred všetkými zúčastnenými, že dej je prvá vec, ktorá robí v mojich očiach z tejto hry absolútnu perlu. Bez ohľadu na to, koľko a akých hier máte za sebou, k tomu, čo vám vyrozpráva táto hra, sa len ťažko hľadá konkurencia. Keď FF Tactics zdvihne oponu, odohrá vám neskutočne pútavú stredovekú drámu so všetkým, na čo sme u série Final Fantasy zvyknutí. Keďže opakovanie je matka múdrosti, tak len pripomeniem, že príbeh zahŕňa intrigánsku politiku na najvyššej úrovni, čistého a z počiatku veľmi naivného mladého hrdinu, a samozrejme tajnú a nenaplnenú lásku. Zradu môžete pre istotu očakávať na každom kroku. Keby si niekto dal tú námahu a spísal celý dej aj so všetkými nepovinnými informáciami, ktoré len dokresľujú situáciu a motívy konania postáv a vydal ho v knižnej podobe, mali by sme pred sebou román o hrúbke a kvalite, že by aj Umberto Eco so svojím Menom Ruže ostal prekvapený.

Spomenutý dej sa odohráva v malebnej krajine s názvom Ivalvice, ktorá je veľmi dobre známa všetkým tým, ktorí majú za sebou Final Fantasy XII. Krajina sa pod vládou vodcov troch frakcií zmieta už desiatky rokov vo vojne, keď príde k záhadnej smrti jedného z nich. Táto smrť poslúžila ako iskra k novému konfliktu, keď si zvyšní dvaja uvedomili, že na ceste k ich samovláde stačí iba jeden malý posledný krôčik. Poraziť toho druhého. A tak slovo dalo slovo a od neho už nebolo ďaleko k činom, kedy prehovorili meče a krajina sa ocitla vo vojne, ktorá dostala názov Vojna dvoch levov. Náš hlavný hrdina je nebojácny, ale pre istotu úplne naivný mladík pochádzajúci zo zámožnej aristokratickej rodiny, živiaci sa ako nájomný žoldnier. Prvýkrát sa s ním stretávame v okamihu, keď sa podujme na úlohu ochrancu dedičky trónu, princezny Ovélie, ktorá, ako sa zdá, zohrá dôležitú úlohu v boji dvoch levov o kráľovský trón.

A tak v prvej misii (slúžiacej na zoznámenie sa s hernou mechanikou) prichádzame do odľahlého kláštora, v ktorom sa Ovélia skrýva, aby sme ju presunuli na bezpečnejšie miesto. Pred bránami kláštora je však naša družina prepadnutá a než sa stihneme s útočníkmi vysporiadať, sme svedkami únosu princeznej záhadným mladým rytierom, ktorý však s určitosťou nepatrí k tým, čo nás napadli. Čo je však pre nášho hlavného hrdinu najpodivnejšie, onen záhadný mladík mu až priveľmi pripomína niekoho z nedávnej minulosti. Niekoho, o kom bol až do teraz presvedčený, že je určite mŕtvy. A tak môžete s radosťou naskočiť do víru udalostí a nechať sa unášať krivolakými cestičkami príbehu (hra neposúva dej len vpred, ale je aj prekladaná vybranými okamihmi z minulosti nášho hlavného hrdinu, vysvetľujúc tak mnohé dôležité momenty). Priznávam sa, že množstvo charakterov, komplikovanosť zvratov a v konečnom dôsledku aj výrazne náročná angličtina (hra používa staršiu britskú, chvíľami až archaickú angličtinu) môže niekoho jemne zmiasť. Ale všetkým prípadným záujemcom odkazujem, dajte si tu prácu podrobne sledovať dej, všímať si všetky náznaky a na prvý pohľad nedôležité informácie, popasujte sa aj s tou angličtinou a hra sa vám za to kráľovsky odmení. Pre znalcov FF len pridám, že za príbeh je zodpovedný sám Yasumi Matsumo, riaditeľ vývoja spomínanej FFXII, ale hlavne vedúci vývoja perly menom Vagrant Story.

Dosť bolo ale o príbehu, poďme sa pozrieť na jadro hry, ktoré sme jemne načrtli už v úvode. Keďže FF Tactics je ťahová stratégia, v konečnom dôsledku ide len a len o boj. A tu sa nenápadne, ale s istotu, dostávame k ďalšiemu výraznému plus. Hra obsahuje nádherne prepracovaný a komplexný bojový systém, v ktorom si snáď aj tí najväčší hnidopichovia musia nájsť to pravé orechové.

Jednotlivé postavičky získavajú pod vaším velením skúsenosti za všetky činnosti, ktoré vykonajú na bojisku. Ide o klasické ”experience points”, na ktoré sú zvyknutí všetci hráči klasických RPGčiek a ktoré zaručujú vašim hrdinom postup na vyššiu úroveň. Tá samozrejme slúži na zvýšenie ich atribútov. Aby však systém bol zaujímavejší, okrem skúsenostných bodov získavajú vaši zverenci aj takzvané ”job points”. Za tieto body sa dajú dokupovať schopnosti v rámci povolania, za ktoré boli práve získané. A tak hrdinovi, ktorý je povolaním lukostrelec, môžete po pár nadobudnutých job points kúpiť niektorú z lukostreleckých zručností, ako napríklad koncentráciu, a jeho strely budú rázom presnejšie. Rytierovi môžete naopak dokúpiť schopnosť držať štít, či obliecť pevnejšie brnenie. Medzi povolaniami nájdeme RPG klasiky ako temný mág, zlodej, mních, rytier, ale aj menej vídané, akým je napríklad nindža alebo mág času. Celkovo budete mať k dispozícii 20 povolaní z pôvodnej PSOne hry, plus dve nové, a to konkrétne Onion Knight a Black Knight. Povolania sa vám postupne odomykajú podľa toho, či príslušný hrdina spĺňa dané požiadavky. Napríklad povolanie Samuraj sa vášmu hrdinovi odomkne až v momente, keď bude mať povolanie rytier na treťom leveli, a zároveň povolanie mních na leveli štvrtom.

Najväčšia zábava na celom systéme je však prostý fakt, že jednotlivým hrdinom môžete v priebehu hry povolania meniť a neskôr je to v podstate nutnosť. Iba tak sa hrdinovia naučia dôležitým schopnostiam (mágovia silnejším kúzlam, bojovníci schopnosti zasadiť úder dvakrát za kolo), bez ktorých by sa posledná tretina rovnala prechádzke očistcom. Schopností je celkovo okolo 200 (!!!), takže každý si určite nájde to, čo vyhovuje jeho strategickej povahe a môže si zostaviť skupinu podľa svojich bojových chúťok. Kto sa teraz zľakol, že dve stovky schopností je šialené číslo, musím ho upokojiť. Hra je perfektne vyvážená a nedá sa povedať, že by niektoré z povolaní bolo zbytočné alebo naopak nepostrádateľné a to isté platí aj o schopnostiach. A aj keď celý systém môže vyzerať na prvý pohľad komplikovane, nebojte sa. Je síce komplexný, ale perfektne zrozumiteľný a už po pár bojoch ostanete sami prekvapení, aké jemné finesy systému využívate a hru si začnete užívať plnými dúškami.K technickému spracovaniu len dodám, že grafika je roztomilá tak, ako to len 12 rokov stará hra dokáže (v tom najlepšom slova zmysle). Nehľadajte tu žiadne efekty ani hyper realisticky spracované prostredie. Čo však nájdete určite, je jednoduchá a plne funkčná grafika. Hudobné melódie sú jemné, dobre sa počúvajú a čo je najdôležitejšie, nerušia pri premýšľaní.

Ak som vás svojimi riadkami presvedčil, kúpou tejto hry dostanete remake dnes už viac ako 12 rokov starej ťahovej stratégie z PSOne, ktorá je perfektne upravená pre potreby PSP (vyladené ovládanie, obraz 16:9). Dostanete hru, ktorá bola oproti originálu vylepšená o nové povolania, pridal sa multiplayer, dorobili sa prekrásne dejové animácie podtrhujúce dôležité zvraty v príbehu a prisypalo sa neskutočné množstvo predmetov a zbraní, ktorými môžete obšťastniť vašich hrdinov.

Ale hlavne dostanete komplexnú a prepracovanú ťahovú stratégiu z FF univerza, ktorá vám vydrží na dnešné pomery ťažko uveriteľných 60 hodín herného času, počas ktorých sa ponoríte do pútavého a dramatického príbehu, od ktorého sa jednoducho nebudete vedieť odtrhnúť ani po záverečných titulkoch. Vynechanie tejto hry sa v mojich očiach rovná ktorémukoľvek zo smrteľných hriechov (výnimku udeľujem len tým, čo majú vyložene alergiu na univerzum FF a ťahové stratégie – samozrejme potvrdenú lekárom :) )

Výrobca: Square Enix (http://www.square-enix.com/jpn/index.html )
Distribútor: Square Enix (http://www.square-enix.com/jpn/index.html )
Typ hry: ťahová stratégia