Nedeľa Jún 25

Čo je to COSPLAY

Pozor: Otvorí sa v novom okne. TlačiťE-mail

Japonský fenomén zvaný COSPLAY!!!


 Momentálny slovenský kultúrny „trend“ paradoxne udávajú podujatia, ktoré svojou programovou štruktúrou lákajú tisíce chtivých návštevníkov. A práve ony (zvučné mená, akými sú Comics Salón a Istrocon či AnimeSHOWGAME EXPO ) prinášajú so sebou i japonský subkultúrny hit – Cosplay. Kostýmy hýriace farbami a rôznymi doplnkami, abstraktne zmaľované tváre usmievajúce sa na vás na každom kroku a na smrť vyľakané predavačky krútiace v nemom úžase hlavami nad tým, prečo sa slovenské etnikum, pozostávajúce prevažne z mladých ľudí, dvakrát do roka tak milo zblázni.

Cosplay – čo? kto? kde? kam?

Pojem Cosplay (spojenie dvoch anglických slov costumeplay) by sa dal voľne preložiť ako hra kostýmov. Ide o druh umenia, v ktorom sa „umelec-účastník“ (v tomto prípade takzvaný cosplayista) prezlečie za svoj obľúbený knižný, komiksový či televízny charakter, pričom dbá na to, aby svoj idol vystihol čo najlepšie. Avšak samotné pravidlá takzvaného cosplayovania, rovnako ako jednotlivé špecifiká, žánrovosť a ohraničenie v rámci pevnej témy, nie je možné presne vymedziť. Pojem ako taký bol vytvorený Japoncom Takahashim, ktorý v roku 1984 navštívil v Los Angeles Science Fiction WorldCon, kde sa prívrženci odvetvia scifi s veľkým zanietením predvádzali v kostýmoch svojich obľúbených filmových postáv. Inšpirácia prišla okamžite...

Na začiatku to boli iba krátke reportáže pravidelne uverejňované v japonských science fiction magazínoch, neskôr články podrobne rozoberajúce podstatu samotného slovného spojenia i jeho charakteristiku. Práve ňou chceli docieliť pevnú formu nového umenia, aby sa tak vyhlo prípadným komplikáciám pri interpretovaní a aby sa pre nadšených cosplayistov vymedzilo voľné priestranstvo pre kreatívnu sebarealizáciu bez obmedzenia. Týmto ústretovým rozhodnutím sa docielilo to, že pole cosplayovania sa rozšírilo na také atypické žánre,  akými sú: hudba (j-pop, j-rock, Visual Kei, Pop N music), manga a anime, tokusatsu, videohry, próza, poézia i dráma, história, filmy, americké komiksy... jednoducho povedané: cosplayovať sa mohlo naozaj čokoľvek!

Cosplay ako taký, pokiaľ sa teda odhodláte navštíviť krajinu vychádzajúceho slnka, môžete vidieť takmer kdekoľvek. Pre Japoncov totiž nie je neobvyklé prechádzať sa v kostýme po boku svojich priateľov zavčas rána ulicami tokijského Harajuku dištriktu. Cosplay sa jednoducho stal súčasťou japonskej kultúry a je i neoddeliteľnou zložkou zábavy, vďaka čomu herné výstavy, večierky, odviazané zábavy v nočných kluboch, podujatia, festivaly a zábavné parky prekypujú rozmanitými kostýmami, ktoré sa okamžite stávajú stredobodom pozornosti. Od roku 1998 láka Akihabara dištrikt nielen samotné japonské obyvateľstvo, ale aj nič netušiacich turistov na spleť najrôznejších a najpočetnejších cosplay kaviarničiek, ktoré sa vybudovali práve za účelom masívneho propagovania tohto nezvyčajného japonského umenia. Okrem toho, že vám sympaticky zariadené kaviarne ponúknu najrozmanitejšie občerstvenie za celkom prijateľnú sumu, môžete sa do sýta pokochať nezvyčajne vyzerajúcim personálom. Čašníčky sú totiž zaodeté do rôznych kostýmov predstavujúc známe anime postavy vyznačujúce sa jedným spoločným prvkom – meido alebo takzvané maid: kostým poslušnej chyžnej v cudno-necudnom prevedení.  

Dištrikt Akihabara však sám o sebe nie je tým povestným celojaponským „cosplay“ boomom. Kým Slovensko sa teší na „dva“ rôzne festivaly počas jedného roka - v septembri sú to podujatia s názvom Comics Salón a Istrocon (trvajúce 3 dni), v marci zase o čosi kratšie AnimeSHOW a GAME EXPO (trvajúce 2 dni) – tak Japonci sa oduševnene pripravujú na návštevu najväčšieho festivalu sveta – Comic Market.

Comic Market, skrátene Comiket, je japonský festival amatérskej kreslenej manga tvorby, takzvanej doujinshi, ktorý sa koná dvakrát do roka v Tokiu. Prvý ročník festivalu sa zorganizoval v decembri v roku 1975, kedy podujatie navštívilo cez 600 návštevníkov. Od tej doby sa počet prívržencov nielen doujinshi, ale aj anime, mangy a hlavne cosplayu rapídne zväčšuje a v súčasnosti sa počet návštevníkov pripadajúcich na jedno podujatie odhaduje na rovných 510 000. Počet stánkov a samotných predajcov tlačiacich sa telo na tele a ponúkajúcich rôznorodý atraktívny sortiment nadobudol číslo 35 000 a prognózy na budúci rok rátajú s opätovným nárastom.  

Ako bolo už spomenuté, Comiket prebieha dvakrát do roka: Summer Comiket (Letný Comiket) sa obyčajne teší obľube okolo 15-teho augusta a trvá celé tri dni. Winter Comiket (Zimný Comiket) sa koná v decembri, presne od 28. decembra do 30. decembra, pričom dĺžka festivalu sa pohybuje v rozpätí od dvoch do troch dní. Brány festivalu sa otvárajú od desiatej hodiny rannej a aktívni návštevníci musia priestory budovy Tokyo Big Sight (lokalita Ariake, Tokio) opustiť najneskôr o piatej hodine poobednej. Vzhľadom na to, že gro festivalu tvorí hlavne prezentácia amatérskych prác spojená s drobným predajom anime stuff-u (hlavne plagáty, tričká, magazíny, hračky) ťažiacim práve z populárnej japonskej subkultúry, nie je vysoká koncentrácia cosplayistov žiadnym prekvapením. Veď nebyť ich prítomnosti, zrejme by sa tie kvantá amatérskych máng nikdy nevypredali...   

 Japonskí cosplayisti sa raz za čas sami označia slovom reiyâ (v angličtine „layer“, po slovensky „hráč“). Neskrýva sa za tým nič zvláštne, jednoducho sa snažia poukázať na fakt, že práve tým, čo robia, sú viac-menej výnimoční. Vedia o tom i cameko (skrátený výraz pre slovné spojenie „Camera Kozo“ alebo „Camera Boy“ – v slovenčine fotograf) - ľudia, ktorí vypĺňajú svoj voľný čas fotením cosplayistov. I v tomto prípade ide o umenie. Fotky vykazujú nielen kvalitu, ale snažia sa zachytiť kostým a samotného cosplayistu prirodzene, zaujímavo a hlavne pútavo. A hoc by sa za podobné momentky mohla vypýtať solídna suma peňazí, nie sú výhradným vlastníctvom fotografov. Cameko si svoj idol síce vyfotia, no fotka nakoniec zohráva úlohu príležitostného darčeka, ktorý putuje priamo do rúk samotného aktéra. Raz za čas sa však stáva, že nadšenie istým druhom kostýmu prerastie zo strany fotografa v posadnutosť a z takzvaných cameko sa odrazu stávajú stalkeri. Najväčšia koncentrácia stalkerov sa bohužiaľ zakaždým nájde na Comikete. Preto jeho organizátori siahli po istých obmedzenia, ktoré zakazujú produkovať bezhlavé množstvo fotografií ľubovoľných kostýmov.

Kostýmy, po ktorých cosplayisti siahajú, sa od tých bežných (obdobie Halloweenu alebo u nás dobre známe Fašiangy) výrazne líšia. Dôraz sa v prvom rade kladie na detailnosť interpretovanej postavy, na jednotlivé výrazové prvky, povahové črty, dôveryhodnosť, mediálnu obľúbenosť. Vytvoriť dobrý a kvalitný cosplay, je preto ozajstným umením. Snáď najjednoduchšie riešenie výroby ponúka rýchla návšteva módneho návrhára. Pokiaľ teda patríte k tej časti obyvateľstva, ktorá neváha za pár minút slávy minúť určitý obnos peňazí... Je ale potrebné mať na pamäti, že podobný typ rýchlo (no kvalitne) vyrobených kostýmov má medzi cosplayistami a ich nadšencami malú obľubu – radšej sa vo veľkom siaha po vlastnoručnej výrobe. Tá nemusí byť dvakrát atraktívna a možno pri prvom pohľade objavíte pár nedotiahnutých prvkov či absentujúcich detailov, no hodnota takto vytvoreného kostýmu je nevyčísliteľná a ponúka cosplayistovi ten pravý, nezabudnuteľný zážitok. Teda za predpokladu, že sa neinšpirujete minuloročným Comics Salónovým trendom, kde sa pár súťažiacich rozhodlo staviť na kvantitu (nie kvalitu) a svoj kostým zostavilo za neuveriteľných päť minút...

 

 

Pár zaujímavostí:

Comiket katalóg vychádza dvakrát do roka a obsahuje rozmanité informácie o množstve predaných výtlačkov, o ponúkaných novinkách, ako aj o samotných stánkoch, ktoré podobným spôsobom siahajú po masívnej reklame. Súčasťou je i mapka, ktorá by vás mala bez väčších problém dopraviť na miesto diania. Comiket katalóg má formu malého telefónneho zoznamu a je dostupný i v digitálnej podobe.

Tokyo Big Sight je pseudonym (nickname) pre populárne japonské centrum, takzvané Tokyo International Exhibition Centre (Tōkyō Kokusai Tenjijō)

Pokračovanie: Cosplay vs. svetové trendy. Aj Sakura v mužskom prevedení môže vyzerať atraktívne!!!

Zdroj: http://en.wikipedia.org/wiki/Cosplay